نام کتاب : آشنایی با قرآن 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 121
العیاذ بالله ظلم نیست از طرف خداوند ؟ قرآن همیشه اینطور جواب میدهد
: « ذلک بما قدمت ایدیکم »اینها همه به موجب آن چیزهایی است که
دستهای خودتان آنها را پیش فرستاده است ، یعنی تمام این عذابها و
متقابلا نعیمها ، عذابها و نعیمهایی است که به دست خودتان آنها را پیش
فرستادهاید . خدا هرگز به بندگان خودش ظلم نمیکند . آیات قرآن که این
مطلب را میرساند زیاد است . در قرآن ، همیشه عموم مشیت الهی به چشم
میخورد یعنی قرآن در مسئله مشیت الهی چنین نیست که مثلا ثنوی باشد و
بگوید بعضی امور تحت مشیت الهی است ولی بعضی دیگر تحت مشیت الهی
نیست ، بلکه میگوید همه چیز تحت مشیت الهی است ولی انتساب هر چیزی
به اراده خداوند از مجرای سبب و علت خودش است . کارهای بشر هم
انتسابش به خداوند از طریق خود بشر و اختیار و اراده اوست .
آیا اسلام یک دین جبری است ؟
بعضی افراد که فقط آیاتی را میبینند که میگوید همه چیز به اراده خداست
، خیال میکنند که قرآن چون فرموده همه چیز به اراده خداست پس قائل به
اسباب و مسببات و از آن جمله قائل به اختیار و اراده بشر نیست .
مخصوصا اروپائیها اغلب وقت درباره اسلام اظهار نظر میکنند اسلام را
العیاذ بالله یک دین جبری معرفی میکنند یعنی دینی که برای بشر هیچگونه
اختیار و ارادهای قائل نیست . ولی واضح است که این ، یک تهمت به قرآن
است . من در کتاب کوچک " انسان و سرنوشت " این مسئله را تا
اندازهای بحث کردهام . قرآن به شکلی عموم
نام کتاب : آشنایی با قرآن 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 121