نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 36
از اینرو لازم است ما قبل از هر بحث دیگر ، علم و ادراک ، و سپس
تصور و تصدیق و ضروری و بدیهی را تعریف کنیم .
علم و ادراک
انسان در خود حالتی مییابد که نام آن حالت را علم یا ادراک یا دانایی
یا آگاهی و امثال اینها میگذارد . نقطه مقابل علم و ادراک ، جهل و
ناآگاهی است .
ما وقتی که شخصی را که تاکنون ندیده بودیم میبینیم ، یا شهری را که
تاکنون نرفته بودیم ، مشاهده میکنیم ، احساس میکنیم که اکنون در خود و
همراه خود چیزی داریم که قبلا نداشتیم ، و آن عبارت است از تصویری از آن
شخص و تصویر یا تصویراتی از آن شهر .
حالت اول ما را که این تصویرات را نداشتیم و منفی بود ، جهل مینامند
، و حالت دوم ما که اثباتی است و تصویراتی از آنها داریم و این
تصویرات ، ما را با آن اشیاء که واقعیات خارجی میباشند مربوط میکنند ،
علم یا ادراک نامیده میشود .
پس معلوم میشود ذهن ما حالتی شبیه نقش پذیری و صورت پذیری اجسام را
دارد ، با این تفاوت که نقشهای اجسام ، آن اجسام را با اشیاء خارجی
مربوط نمیکند یعنی آنها را نسبت به آن اشیاء آگاه نمیسازد ، اما صورتها
و نقشهای ذهن ، ما را با اشیاء خارجی مربوط میکند و نسبت به آنها آگاه
میسازد . چرا ؟ چه تفاوتی در کار است ؟
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 36