نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 193
که هستی غیر از چیستی است .
از طرفی میدانیم که این کثرت ، یعنی دوگانگی ماهیت و وجود ، صرفا
ذهنی است ، یعنی در ظرف خارج ، هر چیزی دو چیز نیست . پس یکی از این
دو عینی و اصیل است و دیگری اعتباری و غیر اصیل .
البته این بحث دامنه درازی دارد و غرض ما در این کلیات ، آشنائی با
اصطلاح است . آنچه اینجا باید بدانیم این است که مسأله اصالت وجود و
ماهیت سابقه تاریخی زیادی ندارد . این مسأله در جهان اسلام ابتکار شده
است . فارابی و بوعلی و خواجه نصیرالدین طوسی و حتی شیخ اشراق بحثی به
عنوان اصالت ماهیت و اصالت وجود طرح نکردهاند . این بحث در زمان (
میرداماد ) ( اوائل قرن یازدهم هجری ) وارد فلسفه شد .
میرداماد اصالت ماهیتی بود ، اما شاگرد نامدارش " صدرالمتألهین "
اصالت وجود را به اثبات رساند و از آن تاریخ همه فلاسفهای که اندیشه
قابل توجهی داشتهاند اصالت وجودی بودهاند . ما در جلد سوم اصول فلسفه و
روش رئالیسم نقش خاص عرفا و متکلمین و فلاسفه را در مقدماتی که منتهی
به پیدایش این فکر فلسفی برای صدرالمتألهین گشت تا اندازهای بیان
کردهایم .
ضمنا این نکته نیز خوب است گفته شود که در عصر ما ، فلسفهای رونق
گرفته که آن نیز گاهی به نام فلسفه اصالت وجود خوانده میشود و آن فلسفه
اگزیستانسیالیسم است . آنچه در این فلسفه به نام اصالت وجود خوانده
میشود مربوط به انسان است و درباره این مطلب است که انسان بر خلاف
سایر اشیاء یک
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 193