responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 192
عوالم ما فوق خود است . به عبارت بهتر مربوط است به سیر نزولی هستی از لاهوت تا طبیعت و سیر صعودی طبیعت به عوالم بالاتر ، مخصوصا در مورد انسان که به نام " معاد " خوانده می‌شود و بخش عظیمی را در حکمت‌ متعالیه اشغال کرده است .

وجود و ماهیت :

در باب وجود و ماهیت ، مهمترین بحث این است که آیا وجود اصیل است‌ یا ماهیت ؟ مقصود این است که ما در اشیاء همواره دو معنی تشخیص می‌دهیم‌ و هر دو معنی را درباره آنها صادق می‌دانیم . آن دو چیز یکی هستی است و دیگری چیستی . مثلا ( می‌دانیم که انسان هست ، درخت هست ، عدد هست ، مقدار هست . . . اما عدد یک چیستی و یک ماهیت [1] دارد و انسان‌ ماهیت و چیستی دیگری . اگر بگوییم عدد چیست یک پاسخ دارد . و اگر بگوییم انسان چیست پاسخ دیگری دارد .
خیلی چیزها هستی روشنی دارند ، یعنی می‌دانیم که هستند اما نمی‌دانیم که‌ چیستند . مثلا می‌دانیم که حیات هست ، برق هست اما نمی‌دانیم که حیات‌ چیست ، برق چیست .
بسیار چیزها را می‌دانیم که چیستند . مثلا " دایره " تعریف روشنی پیش‌ ما دارد و می‌دانیم دایره چیست ؟ اما نمی‌دانیم در طبیعت عینی دایره‌ واقعی وجود دارد یا ندارد . پس معلوم می‌شود


[1] ماهیت ، یک کلمه عربی است ، مخفف " ماهویت " است . کلمه‌ " ما هو " که به معنی ( چیست او ) است با یاء مصدریه و تاء مصدریه " ماهویت " شده و با تخفیف ( ماهیت ) شده است . پس ماهیت یعنی " چیست اوئی " یا " چیستی " .

نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست