responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 48
علتش این است که سایر علوم روی فرضیه‌هایی کار می‌کنند که با پیشرفت و توسعه تجربه تحول پیدا می‌کند ولی فلسفه روی بدیهیات کار می‌کند و نظر علمی ثابت نتیجه می‌دهد و گواه این سخن این است که در جاهایی که مقدمات‌ خود را از علوم می‌گیرد مانند فلکیات و جواهر و اعراض و بحثهای دیگر ، او نیز مانند علوم با تحول فرضیه‌ها متحول می‌شود .
نغزتر اینکه این دانشمندان همین سخن را ( ماتریالیسم دیالکتیک با تحول‌ علم متحول است ) به عنوان یک نظر ثابت غیر متحول ( به بن‌بست رسیده ) به ما می‌فروشند .

نکته 2

از بیانی که در رابطه فلسفه با علوم گذشت دستگیر می‌شود که : .1 علوم از راه اثبات وجود موضوع به‌طور کلی نیازمند به فلسفه می‌باشند. .2 نظر فلسفه با نظرهای سایر علوم از راه اطلاق [1] و تقیید ، عموم و خصوص مختلف می‌باشد ، به این معنی که بحث مادی اثبات وجود مادی و نفی‌ وجود مادی می‌کند نه مطلق وجود ، زیرا کاوش هر علم در اطراف موضوع بحث‌ خویش خواهد بود پس درصورتی که موضوع وی مادی بوده باشد نفی و اثبات وی‌ از ماده تجاوز ننموده و حق تعرض به غیر ماده نفیا و اثباتا نخواهد داشت‌ به خلاف فلسفه که نظر وی اطلاق داشته و به یک موجود مخصوصی مقصور نیست .


> است که در علوم طبیعی هست و در فلسفه نیست ، رجوع شود به مقدمه‌ مقاله چهارم . . 1 در حاشیه 2 و 3 توضیح داده شد که هر یک از علوم یک یا چند چیز را به عنوان " موضوع " زمینه کاوش و فعالیت خود قرار می‌دهد و به کشف‌ خواص و آثار آن می‌پردازد ، و اما موضوع و زمینه فعالیت فلسفه " وجود مطلق " است . بنابراین هر یک از علوم در یک محیط محدود سیر می‌نماید و نظریات وی از حدود موضوع خودش که موجود خاصی است تجاوز نمی‌نماید و هر یک از علوم اگر فرضا نظر بدهند " فلان چیز هست " یعنی در محیط کار من‌ هست و اگر نظر بدهد " نیست " یعنی در محیط کار من نیست ، و اما فلسفه که دارای موضوع عامی است و مطلق وجود را میدان عمل خویش قرار داده اگر نظر بدهد " نیست " یعنی اصلا وجود ندارد .

نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست