نام کتاب : نقدی بر مارکسیسم نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 186
خواهر یکدیگر باشند ، آیا اینرا بعنوان یک حکم مطلق میگوئی یا نسبی ، و
نیز خود این حکم که هیچ چیز مطلق نیست ، چطور ؟ مطلق است یا نسبی ؟ اگر
مطلق است پس مطلقی در عالم وجود دارد و اگر نسبی باشد ، پس اینجور
نیستکه هیچ چیزی مطلق نباشد بعضی چیزها مطلق است . و همچنین اینکه همه
باید یکدیگر را برادر و خواهر بدانند مطلق است یا نسبی ؟ اگر همه اینها
مطلقند پس چیز نسبی نیست و اگر نسبی هستند پس منطق او بکلی ارزش خود
را از دست میدهد و لازم میآید که لااقل یک سلسله خلقیات مطلق داشته
باشیم .
بعد نوشته بود استاد دانشگاه تهران که از پیشرفت دانش و تکنیک و
استخدامشان در خدمت ظلم و آدمکشی سخت رنج میبرد ، میگوید : " احکام
لایتغیر قرون وسطائی در قرن ما درهم شکسته و اعتبار خود را نه تنها از
دست داده ، بلکه احکام جدیدی جای آنها را گرفته که بهیچ وجه مطلق نیست
، حکمت عالی سقراط و اخلاق متعالی کانت یا آنهمه کبکبه و دبدبه ، بعنوان
ریا و دروغ و حس اثبات نفس و خود دوستی و حب ذات تعبیر شده است "
میگوید : امروز دیگر کسی اخلاق سقراط و کانت را نمی پسندد و در واقع آنها
را نوعی ریا و خودپسندی میدانند . از این آقا باید پرسید که خود ریا و
دروغ و خودپسندی که به ملاک اینها اخلاق سقراط و کانت باطل شناخته شده ،
خود اینها اخلاق مطلقند یا اخلاق نسبی ؟ پس معلوم میشود ریا بقول مطلق بد
است ، و اخلاق سقراط و امثال سقراط چون به خود دوستی بر میگردد ، اخلاق
نیست ، پس شما خود این معیارها را بقول مطلق گرفتی که هرچه به ریا و
خود دوستی منتهی شود ضد اخلاق است .
بعد میگوید : " اکنون که کلیه احکام نسبی است ، نباید برای اینکه فلان
شخص حکم مورد قبول مرا نمی پذیرد ، برادرکشی براه بیاندازیم ، حکمی که
میکنیم برای ما مطلق است ولی این حکم ممکن است برای دیگری مطلق نباشد .
وقتی احکام ریاضی مطلق نیست و همه چیز نسبی است ، چگونه عدهای میتوانند
با حکم مطلق برادر کشی و خواهرکشی کنند و در این راه از تکنیک استفاده
کنند " مثلا سوسیالیستها در راه عقیدهشان و سرمایهدارها هم در راه
عقیدهشان . باید [ از این شخص ] پرسید که آیا محکومیت استفاده از
تکنیک و استخدام آن در خدمت ظلم و آدم کشی مطلق است یا نسبی است ،
انتقاد میکند و میگوید ، مثلا آمریکا که لیبرالیسم هستند میگوید ما مدافع
آزادی هستیم و از تکنیک استفاده میکند و در یک گوشه دنیا برادر کشی
براه میاندازد ، گروه دیگر هم به عذر اینکه فکرشان فکر سوسیالیستی است ،
باز یک جای دیگر جنگ براه میاندازند " آنگولا " میگوید : آن کسی که از
فکر لیبرالیسم دفاع میکند اشتباه میکند چون این ، یک فکر مطلق نیست و
بخاطر عقاید نسبی نباید برادر کشی کرد ، پس اینکه در راه برادر کشی از
تکنیک استفاده میشود درست نیست . اشکال اینستکه : شما استفاده از
تکنیک را برای برادر کشی آیا محکوم میکنید یا نمیکنید ؟ و آیا بطور مطلق
محکوم است یا بطور نسبی ، اگر نسبی است پس چرا دیگران را به آن دعوت
میکنی ممکن است از نظر دیگران خوب باشد ، و اگر بنا باشد احکام نسبی
باشد هیچ کس حق اعتراض ندارد و او ( هشترودی ) هم حق ندارد به استفاده
از تکنیک در راه برادر کشی اعتراض کند .
نام کتاب : نقدی بر مارکسیسم نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 186