نام کتاب : مساله حجاب نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 116
داشت .
علم دوستی هم همین حالت را دارد . در حدیثی از پیغمبر اکرم صلی الله
علیه و آله آمده است : « منهومان لا یشبعان طالب علم و طالب مال » .
یعنی دو گرسنه هرگز سیر نمیشوند : یکی جوینده علم و دیگر طالب ثروت ،
هرچه بیشتر به آنها داده شود اشتهاشان تیزتر میگردد .
جاهطلبی بشر هم از همین قبیل است . ظرفیت بشر از نظر جاهطلبی پایان
ناپذیر است . هر فردی هر مقام اجتماعی و هر پست عالی را که به دست
آورد باز هم طالب مقام بالاتر است ، و اساسا هر جا که پای حس تملک به
میان بیاید از پایان پذیری خبری نیست .
غریزه جنسی دو جنبه دارد : جنبه جسمانی و جنبه روحی . از جنبه جسمی
محدود است . از این نظر یک زن یا دو زن برای اشباع مرد کافی است ، ولی
از نظر تنوع طلبی و عطش روحیای که در این ناحیه ممکن است به وجود آید
شکل دیگری دارد .
قبلا اشاره کردیم که حالت روحی مربوط به این موضوع دو نوع است : یکی
آن است که به اصطلاح " عشق " نامیده میشود ، و همان چیزی است که در
میان فلاسفه و مخصوصا فلاسفه الهی مطرح است که آیا ریشه و هدف عشق واقعی
، جسمی و جنسی است و یا ریشه و هدف دیگری دارد که صددرصد روحی است و
یا شق سومی در کار است و آن اینکه از لحاظ ریشه ، جنسی است ولی بعد
حالت معنوی پیدا میکند و متوجه هدفهای
نام کتاب : مساله حجاب نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 116