نام کتاب : مساله حجاب نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 115
اما هوس ، سطحی و پخش کننده نیرو و متمایل به تنوع و هرزه صفت است .
حاجتهای طبیعی بر دو قسم است : یک نوع حاجتهای محدود و سطحی است ،
مثل خوردن ، خوابیدن . در این نوع از حاجتها همینکه ظرفیت غریزه اشباع و
حاجت جسمانی مرتفع گردد ، رغبت انسان هم از بین میرود و حتی ممکن است
به تنفر و انزجار مبدل گردد . ولی یک نوع دیگر از نیازهای طبیعی ، عمیق
و دریا صفت و هیجان پذیر است مانند پول پرستی و جاهطلبی .
غریزه جنسی دارای دو جنبه است . از نظر حرارت جسمی از نوع اول است
ولی از نظر تمایل روحی دو جنس به یکدیگر چنین نیست . برای روشن شدن ،
مقایسهای به عمل میآوریم :
هر جامعهای از لحاظ خوراک یک مقدار معین تقاضا دارد . یعنی اگر کشوری
مثلا بیست میلیون جمعیت داشته باشد مصرف خوراکی آنها معین است که کمتر
از آن نباید باشد و زیادتر هم اگر باشد نمیتوانند مصرف کنند ، فرضا اگر
گندم زیاد داشته باشند به دریا میریزند . درباره این جامعه اگر بپرسیم
مصرف خوراک آن در سال چقدر است ؟ جواب ، مقدار مشخصی خواهد بود . ولی
اگر درباره یک جامعه بپرسیم که از نظر علاقه افراد به پول چقدر احتیاج به
ثروت هست ؟ یعنی چقدر پول لازم دارد تا حس پول پرستی همه افراد آن را
اشباع کند به طوری که اگر باز هم بخواهیم به آنها پول بدهیم بگویند دیگر
سیر شدهایم ، میل نداریم و نمیتوانیم بگیریم ؟ جواب اینست که این
خواست حدی نخواهد
نام کتاب : مساله حجاب نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 115