responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 69
حیوان هم عرضه می‌دارد ، یعنی آنچه که انسان می‌بیند حیوان هم می‌بیند ، ولی‌ آن چیزی که بعد از دیدن این پدیده‌های خارجی ، انسان را وادار می‌کند که در جستجوی علتها برآید این است که چنین حسی در انسان هست که هر پدیده‌ای‌ نیازمند به علت است و قهرا آن علت هم اگر مانند این پدیده ، خود پدیده‌ای باشد و نیازمند به علت ، این فکر برای بشر پیدا می‌شود که آیا همه علتها یک سرچشمه دارد ، سرچشمه‌ای که آن ، علتی باشد که خود پدیده‌ نباشد ؟ و این عین معنی فطری بودن است ، نه تنها با این مطلب منافات‌ ندارد بلکه آن را تأیید می‌کند . حال تفصیلش باشد تا ما بعد بحث کنیم .
سؤال دوم راجع به علائم فطری بودن است . قبلا هم عرض کردیم که این ، بحثی است که ما در آینده داریم که علائم فطری بودن یک خصلت چیست ؟ ما از کجا بفهمیم که فلان صفت ، فلان خصلت در بشر ، فطری بشر است یا معلول‌ یک سلسله عوامل خارجی - عوامل اجتماعی یا عوامل فردی - است ؟ می‌پردازیم به ادامه بحث . گفتیم آنچه مسلم است و جای هیچ شک و بحثی‌ در آن نیست این است که انسان با همه موجودات دیگری که ما می‌شناسیم این‌ تفاوتها را دارد [1] : یکی اینکه موجودی است که جهان خارج را درک‌ می‌کند ، به عبارت دیگر درباره جهان خارج می‌اندیشد ، به تعبیر دیگر موجودی است که فکر می‌کند ، و به تعبیر امروزی موجودی است آگاه ، هم از خود آگاه است و هم از جهان آگاه است . انسان به حکم این خصلت خودش ، یک سلسله دریافتها از جهان خارج دارد که ما از آنها تعبیر به " ادراک‌ "


[1] نمی‌خواهیم سایر تفاوتها را نفی کرده باشیم .

نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست