responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 103
شجاعت را داشته‌اند که از اصول خودشان همان نتایج را بگیرند که این اصول‌ آن نتایج را می‌دهد ، اما بعضی مکتبهای دیگر این شجاعت را ندارند .

حسیون شجاع و غیر شجاع

در بحث فطریات علمی عرض کردیم که وقتی موج فلسفه حسی در اروپا پیدا شد یک گروه ، حسی شدند و از این گروه عده‌ای واقعا حسی و وفادار به حسی‌ بودن خودشان و شجاع در التزام به لوازم حسی بودن باقی ماندند ، گفتند ما جز به آنچه که با حواس خودمان آن را درک بکنیم به هیچ چیز دیگری ایمان‌ و اعتقاد نداریم ولی نفی هم نمی‌کنیم . به این دو اصل وفادار ماندند : . 1 چیزی را که حس نمی‌کنیم نه نفی می‌کنیم و نه اثبات . ( حرف حسابی‌ . چون گفت " حس " ، می‌گوید من این را حس می‌کنم ، چون حس می‌کنم وجود دارد ولی حس که به من نمی‌گوید هر چه من حس نمی‌کنم وجود ندارد ، بلکه‌ می‌گوید من حس نمی‌کنم ) . . 2 در مورد خیلی از مسائل گفتند اگر چه تمام اذهان ، اینها را قبول‌ دارند ولی چون ما اکنون که کاوش کردیم دیدیم محسوس نیست می‌گوییم ما اینها را قبول نداریم ، مثل اصل علیت . گفتند اصل علیت ، محسوس نیست‌ . آنچه محسوس است این است که حوادث این جهان با یکدیگر احیانا توالی‌ دارند ، تعاقب دارند ، معیت دارند ، اما آنچه را که ما به نام علیت‌ می‌شناسیم و می‌گوییم " الف " علت است از برای " ب " و تصویرمان از علیت این است که اگر
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 103
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست