نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 103
شجاعت را داشتهاند که از اصول خودشان همان نتایج را بگیرند که این اصول
آن نتایج را میدهد ، اما بعضی مکتبهای دیگر این شجاعت را ندارند .
حسیون شجاع و غیر شجاع
در بحث فطریات علمی عرض کردیم که وقتی موج فلسفه حسی در اروپا پیدا
شد یک گروه ، حسی شدند و از این گروه عدهای واقعا حسی و وفادار به حسی
بودن خودشان و شجاع در التزام به لوازم حسی بودن باقی ماندند ، گفتند ما
جز به آنچه که با حواس خودمان آن را درک بکنیم به هیچ چیز دیگری ایمان
و اعتقاد نداریم ولی نفی هم نمیکنیم . به این دو اصل وفادار ماندند :
. 1 چیزی را که حس نمیکنیم نه نفی میکنیم و نه اثبات . ( حرف حسابی
. چون گفت " حس " ، میگوید من این را حس میکنم ، چون حس میکنم وجود
دارد ولی حس که به من نمیگوید هر چه من حس نمیکنم وجود ندارد ، بلکه
میگوید من حس نمیکنم ) .
. 2 در مورد خیلی از مسائل گفتند اگر چه تمام اذهان ، اینها را قبول
دارند ولی چون ما اکنون که کاوش کردیم دیدیم محسوس نیست میگوییم ما
اینها را قبول نداریم ، مثل اصل علیت . گفتند اصل علیت ، محسوس نیست
. آنچه محسوس است این است که حوادث این جهان با یکدیگر احیانا توالی
دارند ، تعاقب دارند ، معیت دارند ، اما آنچه را که ما به نام علیت
میشناسیم و میگوییم " الف " علت است از برای " ب " و تصویرمان از
علیت این است که اگر
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 103