responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 233
" نوزاد به فطرت پاک زاییده می‌شود لیکن پدر و مادر ممکن است او را یهودی یا نصرانی کنند " .
در سرشت هر موجودی که از مسیر اصلی خود منحرف گردیده است کششی وجود دارد که او را بسوی حالت اولیه باز می‌گرداند . به اصطلاح فلاسفه ، در هر طبیعت که گرفتار قسر گردد ، میلی برای رجعت به حالت طبیعی پدید می‌آید ، یعنی همیشه در جهان نیروی گریز از انحراف و توجه به سلامت و صحت‌ حکمفرماست . اینها شواهدی از چیرگی رحمت بر غضب است . وجود مغفرت‌ نیز از همین اصل ناشی می‌شود .

رحمت عام

اصل مغفرت ، یک پدیده استثنائی نیست ، یک فرمول کلی است که از غلبه رحمت در نظام هستی نتیجه شده است . از اینجا دانسته می‌شود که‌ مغفرت الهی ، عام است و همه موجودات را - در حدود امکان و قابلیت‌ آنها - فرا می‌گیرد . این اصل در فوز به سعادت و نجات از عذاب ، برای‌ همه رستگاران مؤثر است ، لهذا قرآن کریم می‌فرماید : « من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه »[1] .
" هر کس که در آن روز از عذاب خدا نجات یابد ، مشمول رحمت خدا قرار گرفته است " .
یعنی اگر رحمت نباشد ، عذاب از احدی برداشته نمی‌شود .
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در خطبه‌ای که در اواخر عمر شریفشان برای مسلمین ایراد فرمودند ، این نکته را گوشزد فرمودند که برای‌ نجات و رستگاری ، دو عامل و دو رکن اساسی وجود دارد : عمل و رحمت .
قسمتی از آن خطبه این است : « ایها الناس انه لیس بین الله و بین احد نسب و لا امر یؤتیه به خیرا او یصرف عنه »


[1] انعام / . 16

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 233
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست