نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 233
" نوزاد به فطرت پاک زاییده میشود لیکن پدر و مادر ممکن است او را
یهودی یا نصرانی کنند " .
در سرشت هر موجودی که از مسیر اصلی خود منحرف گردیده است کششی وجود
دارد که او را بسوی حالت اولیه باز میگرداند . به اصطلاح فلاسفه ، در هر
طبیعت که گرفتار قسر گردد ، میلی برای رجعت به حالت طبیعی پدید میآید
، یعنی همیشه در جهان نیروی گریز از انحراف و توجه به سلامت و صحت
حکمفرماست . اینها شواهدی از چیرگی رحمت بر غضب است . وجود مغفرت
نیز از همین اصل ناشی میشود .
رحمت عام
اصل مغفرت ، یک پدیده استثنائی نیست ، یک فرمول کلی است که از
غلبه رحمت در نظام هستی نتیجه شده است . از اینجا دانسته میشود که
مغفرت الهی ، عام است و همه موجودات را - در حدود امکان و قابلیت
آنها - فرا میگیرد . این اصل در فوز به سعادت و نجات از عذاب ، برای
همه رستگاران مؤثر است ، لهذا قرآن کریم میفرماید :
« من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه »[1] .
" هر کس که در آن روز از عذاب خدا نجات یابد ، مشمول رحمت خدا
قرار گرفته است " .
یعنی اگر رحمت نباشد ، عذاب از احدی برداشته نمیشود .
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در خطبهای که در اواخر عمر
شریفشان برای مسلمین ایراد فرمودند ، این نکته را گوشزد فرمودند که برای
نجات و رستگاری ، دو عامل و دو رکن اساسی وجود دارد : عمل و رحمت .
قسمتی از آن خطبه این است :
« ایها الناس انه لیس بین الله و بین احد نسب و لا امر یؤتیه به خیرا
او یصرف عنه »
[1] انعام / . 16
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 233