responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 232
آفرینش دارای خصیصه شستشو و تطهیر است . اینکه دریاها و گیاهان ، گاز انیدرید کربنیک هوا را می‌گیرند و جو را تصفیه می‌کنند یکی از مظاهر تطهیر است . اگر هوایی که به وسیله تنفس موجودات زنده و احتراق مواد سوختی‌ آلوده شده است به وسیله پالایشگاه گیاه و دریا پاک نمی‌شد ، جو زمین در مدت کوتاهی صلاحیت زیستن را از دست می‌داد ، زیرا تنفس در آن غیر ممکن‌ می‌گشت . تجزیه لاشه‌های حیواناتی که می‌میرند ، و همچنین تجزیه زوائدی که‌ از موجودات زنده دفع می‌گردد یک نمونه دیگر از پالایش و تطهیر آفرینش‌ است .
همینگونه که در مادیات و قوانین عالم طبیعت ، مظاهری از تطهیر و تصفیه وجود دارد ، در معنویات هم مصادیقی از برای تطهیر و شستشو یافت‌ می‌شود . مغفرت و محو عوارض سوء گناه از این قبیل است . " مغفرت " عبارت است از شستشو داد ن دلها و روانها - تا حدی که قابل شستشو باشند - از عوارض و آثار گناهان .
البته بعضی از دلها قابلیت خود را از برای پاکیزه شدن آنچنان از دست‌ می‌دهند که دیگر با هیچ آبی تطهیر نمی‌پذیرند . آنها گویی تبدیل به عین‌ نجاست شده‌اند . کفر و شرک نسبت به خدا وقتی که در دل استقرار پیدا کند ، دل را از قابلیت تطهیر خارج می‌سازد . استقرار کفر در دل ، در لسان‌ قرآن کریم " مهرزده شدن دل " و " طبع و ختم الهی " نامیده شده است .

اصل سلامت

از شواهد غلبه رحمت بر غضب در نظام هستی این است که همواره در جهان‌ ، اصالت از آن سلامت و صحت است و مرضها و بیماریها استثنائی و اتفاقیند . در ساختمان هر موجود زنده ، قدرتی نهفته است که به نفع سلامت‌ و تندرستی او فعالیت می‌کند و از هستی او حمایت می‌نماید . وجود گلبولهای‌ سفید در خون با قدرت دفاعی عجیبی که دارند شاهد این مدعاست . خاصیت‌ جبران کنندگی و ترمیم کنندگی در بدن موجودات زنده شاهدی دیگر است .
شکستگی استخوان ، پارگی زخم ، کمبود مواد غذائی ، به وسیله فعالیت درونی‌ موجود زنده جبران می‌گردد .
از لحاظ فطرت دینی ، هر نوزادی با فطرت پاک به دنیا می‌آید : « کل مولود یولد علی الفطرش حتی یکون ابواه یهودانه او ینصرانه » [1] .


[1] بحار الانوار ، چاپ کمپانی ، ج 2 ، ص . 88

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست