نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 232
آفرینش دارای خصیصه شستشو و تطهیر است . اینکه دریاها و گیاهان ، گاز
انیدرید کربنیک هوا را میگیرند و جو را تصفیه میکنند یکی از مظاهر تطهیر
است . اگر هوایی که به وسیله تنفس موجودات زنده و احتراق مواد سوختی
آلوده شده است به وسیله پالایشگاه گیاه و دریا پاک نمیشد ، جو زمین در
مدت کوتاهی صلاحیت زیستن را از دست میداد ، زیرا تنفس در آن غیر ممکن
میگشت . تجزیه لاشههای حیواناتی که میمیرند ، و همچنین تجزیه زوائدی که
از موجودات زنده دفع میگردد یک نمونه دیگر از پالایش و تطهیر آفرینش
است .
همینگونه که در مادیات و قوانین عالم طبیعت ، مظاهری از تطهیر و
تصفیه وجود دارد ، در معنویات هم مصادیقی از برای تطهیر و شستشو یافت
میشود . مغفرت و محو عوارض سوء گناه از این قبیل است . " مغفرت "
عبارت است از شستشو داد ن دلها و روانها - تا حدی که قابل شستشو باشند
- از عوارض و آثار گناهان .
البته بعضی از دلها قابلیت خود را از برای پاکیزه شدن آنچنان از دست
میدهند که دیگر با هیچ آبی تطهیر نمیپذیرند . آنها گویی تبدیل به عین
نجاست شدهاند . کفر و شرک نسبت به خدا وقتی که در دل استقرار پیدا کند
، دل را از قابلیت تطهیر خارج میسازد . استقرار کفر در دل ، در لسان
قرآن کریم " مهرزده شدن دل " و " طبع و ختم الهی " نامیده شده است .
اصل سلامت
از شواهد غلبه رحمت بر غضب در نظام هستی این است که همواره در جهان
، اصالت از آن سلامت و صحت است و مرضها و بیماریها استثنائی و
اتفاقیند . در ساختمان هر موجود زنده ، قدرتی نهفته است که به نفع سلامت
و تندرستی او فعالیت میکند و از هستی او حمایت مینماید . وجود گلبولهای
سفید در خون با قدرت دفاعی عجیبی که دارند شاهد این مدعاست . خاصیت
جبران کنندگی و ترمیم کنندگی در بدن موجودات زنده شاهدی دیگر است .
شکستگی استخوان ، پارگی زخم ، کمبود مواد غذائی ، به وسیله فعالیت درونی
موجود زنده جبران میگردد .
از لحاظ فطرت دینی ، هر نوزادی با فطرت پاک به دنیا میآید :
« کل مولود یولد علی الفطرش حتی یکون ابواه یهودانه او ینصرانه » [1]
. [1] بحار الانوار ، چاپ کمپانی ، ج 2 ، ص . 88
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 232