نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 8
همه مطالب و مسائل دیگر در این فلسفه در حکم مقدمه این دو مطلب و یا در
حاشیه این دو مطلب است . علی هذا بیت اول منظومه اشاره است به لب
لباب حکمت الهی .
یا من هو اختفی لفرط نوره
الظاهر الباطن فی ظهوره
ای آنکه از بسیاری نورانیتش پنهان است
ای پیدایی که به سبب پیدائیش ناپیداست
شرح این بیت را از الهیات بالمعنی الاخص باید جست [1] . [1] توضیح مختصر اینکه : در الهیات ثابت شده که : ذات پاک باری
تعالی از شدت ظهور در خفاست . برای اینکه اندکی با این مطلب آشنا شویم
باید سه مقدمه ذکر بکنیم :
الف - همانطور که وجود بر دو قسم است - وجود اشیاء برای خود ( وجود
عینی ) و وجود اشیاء برای ما ( وجود ذهنی ) - ظهور نیز بر دو قسم است .
ظهور اشیاء برای خود و ظهور اشیاء برای ما . پس وقتی که از ظهور و
پیدایی یا از بطون و ناپیدایی یک چیز سخن میگوییم ، گاهی بحث در ظهور
آن شیء برای خود است و گاهی بحث در ظهور آن شیء برای ما است .
ب - در حکمت الهی ثابت شده که " وجود " مساوی با " ظهور " است
و خفا از " عدم " ناشی میشود . هر موجودی به هر اندازه و هر درجه از
وجود بهرهمند است از ظهور نیز بهرهمند است و به هر اندازه عدم و نیستی
با وجودش توأم و در وجودش متخلل است از ظهور بی بهره است . پس
موجودی که در حد اعلی و درجه اکمل از وجود است ، در حد اعلی و درجه اکمل
از ظهور است .
ج - هیچگونه ملازمهای نیست ، میان دو نحو از ظهور ، یعنی چنین نیست که
هر چیزی که خود برای خود در حد اعلی از ظهور است ، لزوما ظهور آن شیء
برای ما >
نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 8