نام کتاب : مساله ربا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 342
ج : اگر این مأمور اجرای حکم ، حکم دهنده را حاکم شرعی بداند آنوقت
میتواند بنا را بر صحت بگذارد ولی اگر او را حاکم شرعی نمیداند اینجا
دیگر جای اصالة الصحة نیست . اینجا کسی نمیتواند بگوید : ان شاء الله
صحیح است ! نخیر ، اینجا جای این حرفها نیست .
س : سؤال اول این است که مقدار خسارت چگونه تعیین میشود ؟ سؤال دوم
اینکه مسئله ضمانت در مورد عاریه چه حکمی دارد ؟ و سؤال سوم در مورد
همین کارهای طبی است . مثلا یک عمل جراحی است که قصد جراح صحیح است
ولی منجر به قطع پا یا عفونت میشود . مسئله در اینجا به چه صورت است ؟
ج : مقدار خسارت در اموال ، مقدار طبیعی است یعنی قیمت آن شیء را
باید بپردازد و اگر مثلی است مثلش را باید بپردازد . یعنی اگر انسان
مال کسی را تلف کرد ، این مال به طور کلی بر دو قسم میتواند باشد . بعضی
از اموال مثلی هستند یعنی اشیاء مشابه دارند . مثل اینکه کسی نوعأ خاصی
از گندم یا برنج را تلف کرده است ، خوب باید از همان نوع خاص بپردازد
. یا اشیاء ماشینی را میگویند در حکم اشیاء مثلی هستند . مثلا اگر یک
استکان از نوع خاصی را که مال فلان کارخانه است تلف کردید ، استکان نظیر
آن را میدهید . اما اگر شیء از نوعی باشد که امثال آن خیلی به آن شبیه
نباشند ، اینجاست که به تشخیص عرف هر قدر قیمت داشته باشد باید تمام
آن را بپردازد . بنابراین در ضمانتهای مالی و حقوقی هیچ اشکالی نیست .
در ضمانتهای جزائی هم مقدار آن در اسلام برای هر شیء معین شده است . یعنی
اگر شما خسارتی به چشم
نام کتاب : مساله ربا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 342