مسأله 211- هرگاه كسى مخارج رفتن به مكّه را ندارد، ولى
ديگرى مالى به او مىبخشد، يا در اختيار او مىگذارد كه با آن حج برود، و مخارج زن
و فرزند او را نيز در اين مدّت مىپردازد، بر چنين كسى حج واجب است؛ هر چند بدهكار
باشد، و در موقع بازگشت نيز وسيله كافى براى امرار معاش نداشته باشد، و قبول كردن
چنين هديهاى واجب است، مگر اين كه منّت، يا ضرر، يا مشقّت غير قابل تحمّلى به
همراه داشته باشد، و اين حج كفايت از حجّ واجب مىكند، و آن را حجّ بذلى مىنامند.
مسأله 212- اگر شخصى مالى معادل مخارج حجّ به ديگرى ببخشد
كه حج بجاى آورد، بايد قبول كند و طبق شرط عمل نمايد. همچنين اگر پول دهنده بگويد:
«مخيّر هستى كه با آن حج بجا آورى، يا در راه ديگر مصرف كنى» در اين صورت نيز بايد
حج بجا آورد؛ بلكه اگر اسم حج را هم نياورد، و فقط مال را به او ببخشد، احتياط آن
است كه قبول كند و حج بجا آورد؛ مشروط بر اين كه در بازگشت زندگى او تأمين باشد، و
چنين حجّى، كفايت از حجّ واجب مىكند.