نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 193
در حال حركت به سمت كعبه واقع شد، يا پشت به كعبه قرار گرفت، يا مقدارى عقب
عقب حركت كرد، و طواف را ادامه دهد بايد آن مقدار را از سر بگيرد، و اگر نمىتواند
برگردد، بدون قصد طواف همراه جمعيّت دور مىزند تا به محلّ مورد نظر برسد، و از
آنجا نيّت كند و ادامه دهد.
مسأله 664- اگر بر اثر ازدحام طواف كنندگان، انسان را
بدون اختيار به پيش ببرند، در صورتى كه با توجّه به اين امر و با اختيار خود وارد
طواف شده، ضررى به طوافش نمىزند.
مسأله 665- به هنگام طواف كردن به هر شكل برود مانعى
ندارد؛ مىتواند آهسته يا تند، سواره يا پياده راه برود، يا حتّى بدود، ولى بهتر
آن است كه به طور عادى و با آرامش راه برود، و ذكر خدا گويد.
چهارم: «حجر اسماعيل» داخل طواف باشد
مسأله 666- واجب است «حجر اسماعيل» را داخل در طواف كند،
يعنى از بيرون حجر اسماعيل كعبه را دور بزند. بنابراين، اگر از داخل «حجر اسماعيل»
طواف كند بايد آن دور را ناديده گرفته، و از حجر الاسود اعاده نمايد (ولى نظر به
اين كه به عقب برگشتن در اين گونه موارد با ازدحام جمعيّت مشكل است، بهتر اين است
كه همراه طواف كنندگان آن دور را بدون نيّت ادامه دهد، تا به حجر الاسود برسد، سپس
نيّت مىكند و آن دور را ادامه مىدهد).
مسأله 667- هرگاه شخصى عمداً از داخل حجر اسماعيل طواف
كند، حكم ابطال عمدى طواف را دارد كه در ابتداى مسائل طواف حكم آن گذشت.
مسأله 668- اگر كسى پس از انجام اعمال حجّ تمتّع متوجّه
شود كه چند
نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 193