responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 28

از همه مضحك‌تر تبليغاتى است كه رهبران حزب كمونيست ايران عليه آيين اسلام مى‌كنند، آنها بدون در نظر گرفتن شرايط و وضع محيط همان سخنانى كه از حلقوم رهبران كمونيست اروپا در مقام مبارزه با آيين مسيح و دستگاه پاپ بيرون آمده، طوطى‌وار تكرار مى‌كنند غافل از اينكه اينها ابداً مربوط به اسلام نيست.

مثلًا عمليات وحشيانه‌اى كه پاپ‌هاى مسيحى در قرون وسطى داشتند و بيدادگرى‌هايى كه در دوران تفتيش عقايد (انگيزيسيون‌) كردند مثل محاكمه و زندانى كردن‌ گاليله ايتاليايى‌ به واسطه قائل شدن به حركت زمين، و زنده سوزاندن‌ جوردانيو برونو در روم، و وانى نى‌ در تولوز، همچنين‌ ميشل سروه‌ به دست پروتستان‌هاى ژنو و ده‌ها نظاير آن را به رخ مسلمانان ايران كشيده و مخالفت دربار پاپ را با پيشرفت علوم به حساب آن‌ها مى‌گذارند و سر و صداى بيهوده‌اى در اطراف آن را مى‌اندازند. اما بايد به اين مبلغين ناشى گفت:

اوّلًا- اعمال وحشيانه پاپ‌هاى عارى از دانش قرون وسطى چه ارتباطى به اصل دين مسيح دارد؟ ... (ولى بدبختانه اين اشتباه‌كارى يكى از معمولى‌ترين كارهاى بى‌دينان امروز شده كه عمليات نابخردانه بعضى از منتسبين بدين را كه با يك مشت خرافات و موهومات توأم است، به حساب اصل مذهب گذارده و بدون مراجعه به اصول مطالب روى همان‌ها قضاوت مى‌كنند با اينكه هيچ عقلى اجازه نمى‌دهد اين دو موضوع با هم خلط شود).

ثانياً- به فرض اينكه اين موضوعات جزء اصول مذهب مسيح باشد چه مربوط به اسلام است؟ خوشبختانه تاريخ علوم اين قسمت را به خوبى بخاطر دارد كه بسيارى از علوم طبيعى و رياضى كه امروز ترقيات شگفت‌آورى كرده است مبدأ و منشأ آن تراوشات افكار دانشمندان و علماى اسلام بوده كه بعداً از مشرق به مغرب انتقال يافته و غربيان روى آن فكر كرده و آنها را به صورت فعلى درآورده‌اند بنابراين جاى ترديد نيست كه نه تنها دانشمندان اسلام در هر عصر طرفدار پيشرفت علوم بوده‌اند بلكه در راه آن زحمات طاقت‌فرسايى نيز متحمل شده‌اند.

براى اطمينان به اين موضوع لازم است در اينجا نام قسمتى از كتاب‌هايى را كه در نهضت علمى اروپا از زبان عربى به لاتين ترجمه شده ذكر كنم كه همه يا غالب آنها به وسيله علماى اسلام تأليف گرديده است:

1- كتاب حساب تأليف موسى خوارزمى‌

2- مساحة الاشكال تأليف ابن موسى بن شاكر

3- رساله‌هاى متعددى تأليف ابومعشر بلخى و محمد بن جابر بتانى‌

4- كتاب هيئت تأليف فرغانى‌

5- الصور تأليف عبدالرحمن صوفى اصفهانى‌

6- مناظر و مرايا و رساله باد و باران تأليف يعقوب كندى‌

7- نزهة المشتاق تأليف ادريسى در جغرافيا

8- تقويم البلدان تأليف ابوالفداء

نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 28
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست