responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 27

بنابراين انتشار كتابچه نگهبانان با آن سبك تند و زننده (اگرچه در اصل مطلب با ساير نشريات آنان فرقى ندارد) از طرف حزب توده ايران در واقع يك نوع ناشى‌گرى بود، و اگر در روش رهبران حزب كمونيست شوروى دقت به خرج داده بودند و وضع محيط دينى ايران كه عقايد و دستورات اسلام با دل و جان مردمش آميخته در نظر گرفته بودند حتماً از اينكار صرف نظر مى‌كردند.

افسر شهربانى- نكات جالبى گفتيد، كه تا به حال به اين صورت از كسى نشنيده بودم ولى مگر دين و مذهب تا چه اندازه با مرام كمونيست تباين دارد كه اين گونه از آن مى‌هراسند با اينكه به عقيده من دستورات مذهبى بهترين راه مبارزه با مفاسد اخلاقى و نيكوترين آرامش دل و جان است. من كه يك افسر شهربانى هستم فكر مى‌كنم اگر مردم اين شهر كاملًا اصول و دستورات دينى را رعايت مى‌كردند كار و زحمت ما شايد به اندازه يك سوم امروز هم نبود، با اين حال كدام عاقل به خود اجازه مى‌دهد كه با اين دستورات مبارزه كند؟! [1]

محمود- حالا كه سخن به اينجا رسيد لازم شد چند نكته اساسى در اطراف اين سه موضوع براى شما بيان كنم:

1- نظريه كمونيست‌ها درباره «مذهب» و عللى كه براى مخالفت خود با «مذهب» ذكر مى‌كنند.

2- دروغ‌ها و افتراهاى عجيبى كه به اسلام بسته و عللى كه براى پيدايش و ظهور اسلام گفته‌اند.

3- علت اصلى مخالفت كمونيست‌ها با دين و مذهب.

البتّه سعى مى‌نمايم تا آنجا كه ممكن است عرايض خود را مختصر كنم ضمناً اين را هم فراموش نكنيد كه من سخنان آنها را هميشه از نوشته‌ها و نشريات خود آنها نقل مى‌كنم و همانطور كه سابقاً عرض كردم اصول مطالبى كه در كتابچه «نگهبانان سحر و افسون» است با ساير نشريات اين حزب تفاوتى ندارد بنابراين دليلى ندارد كه من خصوص كتابچه نگهبانان را موضوع سخن قرار داده و در پيرامون آن بحث كنم.

***

قضاوت ناجوانمردانه‌

اما درباره موضوع اوّل بايد دانست: قضاوت‌هايى كه رهبران كمونيست درباره اديان و مذاهب بخصوص «اسلام» مى‌كنند بسيار عاميانه است به طورى كه نمى‌توان باور كرد كه آنان تا اين اندازه از اصول اديان و مذاهب بى‌اطلاع باشند، بلكه بيش‌تر به نظر مى‌رسد كه قسمت زيادى از اينها از روى تجاهل است، و در حقيقت منظور فريب دادن افراد ساده و از همه‌جا بى‌خبر است كه به هر طور ممكن شود آنها را نسبت به دين و مذهب بدبين كنند گو اينكه اين كار مستلزم هزار گونه دروغ و افترا باشد.


[1]. مأمورين شهربانى تهران در آغاز ماه رمضان سال گذشته (1342) صريحاً اعلام داشتند در ماه مبارك رمضان پرونده‌هاى جرايم و جنايات به يك چهارم ميزان عادى مى‌رسد! (اطلاعات)

نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست