responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 118

غرائز عجيب حيوانات‌

3- از موضوعات حيرت‌آور جهان حيوانات غرايز و احساسات عجيب آنهاست.

به جرأت مى‌توان گفت كارهاى دقيقى كه بعضى از اين حيوانات به ظاهر بى‌عقل، از روى «فطرت و غريزه» انجام مى‌دهند با اعمالى كه يك انسان فهميده و هوشمند پس از مدتى فكر و انديشه و تمرين بجا مى‌آورد برابرى مى‌كند، بلكه گاهى كار به جايى مى‌رسد كه افراد بشر با زحماتى كه در راه تحصيل علم و دانش كشيده‌اند بايد در مكتب آنها درس بياموزند!

از جمله اينكه چندى قبل بعضى از دانشمندان به اين فكر افتادند كه ماشينى تهيه كنند كه حراتى به اندازه حرارت زير شكم مرغ در هنگام خوابيدن روى تخم، و مقدارى بخار آب بهمان اندازه كه در زير شكم مرغ وجود دارد؛ داشته باشد و به وسيله آن تخم مرغ را تبديل به جوجه كنند بدون اينكه احتياجى به خوابانيدن مرغ بر روى آن باشد.

بالاخره ماشينى را كه بعداً به نام «ماشين جوجه كشى» ناميدند اختراع شد، ولى با آن همه دقتى كه در ساختمان آن به عمل آورده بودند وقتى در صحنه آزمايش آمد نتيجه مطلوب از آن عائد نگرديد! ناچار به اين فكر افتادند كه نواقص كار خود را با مطالعه و مراقبت بيشتر در حالات مرغ‌ها در موقع خوابيدن روى تخم بر طرف سازند زيرا ممكن است آنها اعمال ديگرى روى تخم انجام دهند كه عدم رعايت آنها در ماشين جوجه كشى آن را عقيم ساخته است.

بالاخره پس از دقت و مراقبت فراوان معلوم شد كه مرغ‌ها تخم‌هاى خود را در ساعات معينى اين طرف و آن طرف مى‌كنند، يعنى آن قسمتى كه روى زمين بوده به طرف بالا و آن طرف كه بالا بوده روى زمين مى‌گذارند، فهميدند كه به يك حالت ماندن تخم باعث ته نشين كرده زرده و از كار افتادن قسمت‌هاى حساس آن و در نتيجه از بين رفتن عمل جوجه‌گيرى است، اين عمل را درماشين جوجه‌كشى انجام دادند و تخم‌ها به جوجه تبديل شدند، و امروز منافع مهمى از اين راه عائد بشر مى‌گردد!

آيا هرگز مى‌توان گفت اين عمل مرغ، صرفاً جنبه تصادفى دارد و مربوط به يك الهام و غريزه خدادادى نيست؟!

ديگر از نمونه‌هاى روشن اين موضوع، عملى است كه پرنده‌اى بنام «آكسيكلوب‌» هنگام تخم گذارى انجام مى‌دهد يكى از دانشمندان فرانسه به نام «وارد» درباره اين حيوان مى‌گويد:

«من در حالات اين پرنده مطالعاتى كرده‌ام، از خصايص او اين است كه وقتى تخم‌گذارى او تمام شد مى‌ميرد يعنى هرگز روى نوزادان خود را نمى‌بيند همچنين نوزادان هيچ‌گاه روى پرمهر مادران خود را نخواهند ديد».

«هنگام بيرون آمدن از تخم، به صورت كرم‌هايى هستند بى‌بال و پر كه قدرت تحصيل آذوقه و مايحتاج‌

نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست