نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 38
كه مسأله
تقيّه مورد قبول همه است. راستى شگفتانگيز است كه با اين سندهاى محكم قرآنى و
كلمات مفسّران اهل سنّت، بازهم بر شيعه به خاطر قبول تقيّه خردهگيرى مىكنند؟
آرى نه عمّار
منافق بود و نه مؤمن آل فرعون، بلكه از دستور الهى تقيّه بهره گرفتند.
5- تقيّه
در روايات اسلامى
در روايات
اسلامى نيز تقيّه بازتاب وسيعى دارد به عنوان نمونه:
مسند أبى
شيبة از مسانيد معروف اهل سنّت است. او در داستان «مسيلمه كذّاب» نقل مىكند كه
مسيلمه كذّاب دو نفر از ياران رسول خدا (صلى الله عليه و آله) را در منطقه نفوذ
خود دستگير كرد. از هر دو سؤال كرد، آيا شهادت مىدهيد كه من فرستاده خدا هستم؟!
يكى شهادت داد و نجات يافت و دوّمى شهادت نداد و گردنش را زدند.
هنگامى كه
خبر به پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) رسيد، فرمود: آن كه كشته شد بر طريق صدق
و راستى قدم برداشت و دوّمى رخصت الهى را پذيرا شد و گناهى بر او نيست.
[1]
در احاديث
ائمّه اهل بيت (عليهم السلام) به خصوص امامانى كه در عصر قدرت بنى اميّه و بنى
عبّاس مىزيستند و دوستان على (عليه السلام) را هركجا مىيافتند به قتل
مىرساندند، دستور تقيّه فراوان ديده مىشود، زيرا