نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 223
شاهد گوياى اين سخن اين كه در حديثى كه حاكم در مستدرك آن را معتبر شمرده، از
انس بن مالك (خادم خاصّ پيامبر) مىخوانيم: معاويه به مدينه آمد و در يكى از
نمازهاى جهرى (صبح يا مغرب و عشا) بسم الله الرحمن الرحيم را در سوره حمد قرائت
كرد ولى در سوره بعد از آن نخواند، هنگامى كه سلام نماز را داد گروهى از مهاجران و
انصار (كه شايد براى حفظ جان خويش در نماز شركت كرده بودند) از هر طرف فرياد زدند:
«أ سرقت الصلاة أم نسيت؟!؛ آيا چيزى از نماز را سرقت كردى يا فراموش كردى؟!»
معاويه در نماز بعدى بسم الله را هم در آغاز حمد خواند و هم در آغاز سوره بعد از
آن. [1]
گويا معاويه مىخواست از اين طريق مهاجران و انصار را بيازمايد كه تا چه حد در
برابر بسم الله و جهر به آن حسّاسيّت دارند، ولى كار خود را همچنان در شام و مناطق
ديگر ادامه داد.
***
ما بين الدّفتين از قرآن است
به يقين آنچه در ميان دو جلد قرآن قرار دارد، جزء قرآن است و اين كه بعضى
مىگويند بسم الله جزء قرآن نيست و فقط براى جداسازى سورههاست، اوّلا: اين سخن در
مورد سوره حمد صادق