نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 212
مذاهب اهل سنّت را در بسم الله براى آنها نقل مىكنيم، تعجّب آنها افزون
مىشود. لازم است در اينجا نخست به فتاواى موجود در اين مسأله و سپس به روايات
مختلفى كه در اين بحث وارد شده است، مراجعه كنيم.
به طور كلى فقهاى اهل سنّت سه گروه شدهاند:
1- گروهى مىگويند بسم الله در آغاز سوره حمد بايد خوانده شود. در نمازهاى
جهريّه به صورت جهر و در نمازهاى اخفائيه به صورت آهسته، اينها امام شافعى و اتباع
او هستند.
2- كسانى كه مىگويند خوانده شود ولى مطلقاً آهسته بخوانند و آنها حنابله
(پيروان احمد حنبل) هستند.
3- گروه ديگرى خواندن بسم الله را مطلقاً ممنوع مىدانند و آنها پيروان امام
مالك هستند. قول پيروان ابو حنيفه نيز نزديك به مالك است.
عبارت ابن قدامه فقيه مشهور اهل سنّت در كتاب مغنى چنين است:
«إنّ قراءة بسم الله الرحمن الرحيم
مشروعة فى أوّل الفاتحة و أوّل كلّ سورة فى قول أكثر أهل العلم و قال مالك و
الأوزاعى لا يقرؤها فى أوّل الفاتحة ... و لا تختلف الرواية عن أحمد أنّ الجهر بها
غير مسنون ...
و يروى عن عطاء و طاووس و مجاهد و سعيد بن جبير الجهر بها و هو مذهب الشافعى
...؛ قرائت بسم الله الرحمن الرحيم در آغاز سوره حمد
نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 212