نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 150
فرمود:
«جُعِلَتْ لِىَ الأرْضُ مَسْجِداً وَ
طَهُوراً
؛ زمين براى من محلّ سجده و طهارت (تيمّم) قرار داده شده است». [1]
بعضى گمان كردهاند معناى حديث آن است كه سراسر روى زمين محلّ عبادت پروردگار
است و انجام عبادات، مخصوص محلّ معيّنى نيست، آن گونه كه يهود و نصارى گمان
مىكردهاند كه عبادت حتماً بايد در كليسا و معابد خاص انجام گردد، ولى اين تفسير
با كمى دقّت با معناى واقعى حديث سازگار نيست، زيرا پيامبر فرمود: «زمين هم طهور
است و هم مسجد» و مىدانيم آنچه طهور است و با آن مىتوان تيمّم كرد، خاك و سنگ
زمين است، بنابراين سجدهگاه نيز بايد همان خاك و سنگ باشد.
اگر پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) مىخواست آن معنا را كه جمعى از فقهاى
اهل سنّت از حديث استفاده كردهاند، بيان كند بايد بگويد: «جعلت لى الارض مسجداً و
ترابها طهوراً؛ سرتاسر زمين براى من مسجد است و خاك آن وسيله طهارت و تيمم» ولى چنين
نفرمود.
بنابراين شكّى نيست كه مسجد در اينجا به معناى سجدهگاه است و سجدهگاه بايد
همان چيزى باشد كه بتوان بر آن تيمّم كرد.
پس اگر شيعيان مقيّد هستند بر زمين سجده كنند و سجده بر فرش و مانند آن را
مجاز نمىدانند، كار خطايى نكردهاند، چون به دستور رسول الله (صلى الله عليه و
آله) عمل مىكنند.
[1]. صحيح بخارى، جلد 1، صفحه 91 و
سنن بيهقى، جلد 2، صفحه 433 (در كتب بسيار ديگرى نيز اين حديث نقل شده است).
نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 150