نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 145
است و اگر براى شخص يا چيز ديگرى سجده كنيم او را همسان و همشأن خدا قرار
دادهايم و اين كار درست نيست.
ما يكى از معانى توحيد را «توحيد در عبادت» مىدانيم، يعنى پرستش مخصوص خداست
و بدون آن توحيد كامل نمىشود و به تعبير ديگر: پرستش غير خدا از شعبههاى شرك است
و سجده نوعى پرستش است، بنابراين سجده براى غير خدا جايز نيست.
امّا سجده فرشتگان براى آدم كه در چندين آيه از قرآن آمده،- همان گونه كه
مفسّران گفتهاند- يا سجده به معناى احترام و تعظيم و تكريم آدم بوده، نه سجده به
معناى پرستش، بلكه مقصود فرشتگان اين بوده كه ما در لباس شعر مىگوييم:
زيبنده ستايش آن آفريدگارى است
كارد چنين دل آويز نقشى ز ماء و
طينى
يا اين كه سجده چون به فرمان خدا بوده در واقع عبوديّت پروردگار بوده است و يا
اين كه سجده شكر براى خدا بوده است.
و سجده يعقوب و همسر و فرزندانش براى يوسف كه در قرآن آمده است: « (وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً)؛ همگى در برابر او به سجده افتادند». [1] نيز همان سجده شكر براى پروردگار متعال يا به معناى نوعى
احترام و تكريم و تعظيم بوده است.
جالب توجّه اين كه در كتاب «وسائل الشيعة» كه از منابع معروف