responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 135

كردن يك سخن بى‌معنا و جاهلانه است.

البتّه چنين موضع‌گيرى زشتى، از سوى جوان نادان و جسورى مثل عبد الله بن زبير بعيد نيست!

جالب اين كه راغب در كتاب محاضرات ... نقل مى‌كند كه فرزند عبد الله بن زبير با لحنى آميخته به سرزنش به ابن عباس گفت: چرا «متعه» را حلال مى‌شمرى. ابن عباس گفت از مادرت بپرس! به سراغ مادر آمد مادرش گفت: «ما ولدتك الا فى المتعة؛ تولد تو در زمانى بود كه من متعه پدرت بودم!». [1]

5- در مسند احمد مى‌خوانيم كه «ابن حصين» مى‌گويد: آيه متعه در كتاب خدا نازل شد و ما به آن عمل كرديم و آيه‌اى كه آن را نسخ كند، نازل نشد تا پيامبر (صلى الله عليه و آله) چشم از دنيا فروبست. [2]

اينها نمونه رواياتى است كه با صراحت عدم نسخ حكم متعه را بيان مى‌كند.

***
در برابر اين روايات، روايات ديگرى نقل كرده‌اند كه نشان مى‌دهد اين حكم در عصر رسول خدا (صلى الله عليه و آله) نسخ شده، ولى اى كاش اين روايات يك صدا و متّفق بودند، مع الأسف هر كدام زمانى غير از


[1]. محاضرات، جلد 2، صفحه 214 و شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، جلد 20، صفحه 130.

[2]. مسند احمد، جلد 4، صفحه 436.

نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست