و جمعى از اهل كتاب (از يهود) گفتند: « (برويد در ظاهر) به آنچه بر مؤمنان
نازل شده، در آغاز روز ايمان بياوريد؛ و در پايان روز، كافر شويد (و باز گرديد)!
شايد آنها (از آئين خود) باز گردند! (و اين توطئه كافى است كه آنها را متزلزل
سازد).
شأن نزول:
تلاش براى تزلزل مؤمنان
بعضى از مفسران پيشين نقل كردهاند: دوازده نفر از دانشمندان يهود خيبر و نقاط
ديگر، نقشهاى ماهرانه براى متزلزل ساختن بعضى از مؤمنان طرح نموده و با يكديگر
تبانى كردند كه: صبحگاهان خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله برسند و ظاهراً
ايمان بياورند و مسلمان شوند، ولى در آخر روز از اين آئين برگردند و هنگامى كه از
آنها سؤال شود، چرا چنين كردهاند بگويند:
ما صفات محمّد صلى الله عليه و آله را از نزديك مشاهده كرديم و هنگامى كه به
كتب دينى خود مراجعه نموده و يا با دانشمندان دينى خود مشورت كرديم، ديديم صفات و
روش او با آنچه در كتب ما است تطبيق نمىكند و لذا برگشتيم.
تا اين موضوع سبب شود كه: عدهاى بگويند اينها به كتب آسمانى از ما آگاهترند،
لابد آنچه را مىگويند: راست گفتهاند: و به اين وسيله متزلزل مىگردند. [1]
شأن نزول ديگرى نيز درباره آيه نقل شده اما آنچه در بالا گفته شد به معنى آيه
نزديكتر است. [2]
***
[1] «مجمع البيان»، ذيل آيه مورد بحث؛
«بحار الانوار»، ج 9، ص 70، و ج 17، ص 171؛ «اسباب نزول الآيات» واحدى نيشابورى، ص
71؛ «تفسير طبرى»، ج 3، ص 221، ذيل آيه مورد بحث و ديگر تفاسير.
[2] «مجمع البيان»، ذيل آيه مورد بحث؛
«اسباب نزول الآيات» واحدى نيشابورى، ص 71 و 72؛ «بحر المحيط»، ذيل آيه؛ «تفسير
آلوسى»، ذيل آيه و ديگر تفاسير.
نام کتاب : شان نزول آيات قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 99