نام کتاب : شان نزول آيات قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 462
41 وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلِيلًا ما
تُؤْمِنُونَ ا 42 وَ
لا بِقَوْلِ كاهِنٍ قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ
و گفته شاعرى نيست، اما كمتر ايمان مىآوريد!
و نه گفته كاهنى، هر چند كمتر متذكّر مىشويد!
شأن نزول:
نه سخن شاعر است و نه كاهن!
بعضى در شأن نزول اين آيات، نقل كردهاند: كسى كه نسبت شعر و شاعرى به پيامبر
صلى الله عليه و آله داد، «ابو جهل» بود، و كسى كه نسبت كهانت مىداد، «عقبه» يا
«عتبه» بود، و ديگران هم به دنبال آنها اين تهمتها را تكرار مىكردند. [1]
درست است كه الفاظ قرآن هماهنگى و نظم زيبائى دارد كه گوش را نوازش، و روح را
آرامش مىبخشد، اما اين نه ارتباطى با شعر شاعران دارد و نه با سجع كاهنان.
«شعر» معمولًا زائيده تخيلات، و
بيانگر احساسات برافروخته، و هيجانات عاطفى است، و به همين دليل، فراز و نشيب و
افت و خيز فراوان دارد، در حالى كه قرآن در عين زيبائى و جذابى كاملًا مستدل و
منطقى، و محتوائى عقلانى دارد، و اگر گهگاه پيشگوئىهائى از آينده كرده، اين
پيشگوئىها اساس قرآن را تشكيل نمىدهد، تازه بر خلاف خبرهاى كاهنان، همه قرين
واقعيت بوده.
جملههاى «قَلِيلًا ما تُؤْمِنُونَ» و «قَلِيلًا
ما تَذَكَّرُونَ» توبيخ و سرزنش براى كسانى است كه اين وحى
آسمانى را با نشانههاى روشن مىبينند، اما گاه شعرش مىخوانند، و گاه كهانت، و
كمتر ايمان مىآورند.
***
[1] «بحار الانوار»، ج 18، ص 199؛
«قرطبى»، ج 18، ص 274.
نام کتاب : شان نزول آيات قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 462