بگو: «اگر دريا براى (نوشتن) كلمات پروردگارم مركّب شود، دريا پايان مىگيرد.
پيش از آن كه كلمات پروردگارم پايان يابد؛ هر چند همانند آن را كمك آن قرار دهيم»!
شأن نزول:
علم بىپايان خداوند
در شأن نزول اين آيه، از «ابن عباس» چنين آمده است: يهود هنگامى كه اين سخن
الهى را از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله شنيدند كه:
ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا:
«شما جز بهره كمى از دانش نداريد».
گفتند: چگونه چنين چيزى مىتواند صحيح باشد؟ در حالى كه به ما «تورات» داده
شده است، و هر كس «تورات» به او داده شده است، صاحب خير كثير است.
در اين هنگام آيه فوق نازل شد (و ترسيمى از علم بى نهايت خدا و ناچيز بودن علم
ما در برابر علم او را نمود).
بعضى مىگويند: يهود به پيامبر صلى الله عليه و آله گفتند: خداوند به تو حكمت
داده است
اما هنگامى كه درباره روح از تو سؤال مىكنيم جواب سربسته مىگوئى؟! آيه فوق
نازل شد (و نشان داد: انسان هر قدر دانش داشته باشد، در برابر علم بى پايان خدا
بسيار ناچيز است). [1]
جالب توجه اين كه: در شأن نزول آيه فوق، از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين
نقل شده است:
شخصى خدمتش آمده عرض كرد:
يا رسول اللّه! من در راه خدا انفاق مىكنم، صله رحم به جا مىآورم، و اين
اعمال
[1] «مجمعالبيان»، ذيل آيه؛
«درّالمنثور»، ج 4، ص 199؛ «قرطبى»، ج 11، ص 69؛ «تفسير صافى»، ج 4، ص 150.
نام کتاب : شان نزول آيات قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 305