نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 386
شد از جمله اين آيات است. آيات مربوط به معاد جسمانى فوق العاده زياد است، تا
آنجا كه مىتوان گفت: «تمام آيات مربوط به معاد به نوعى دلالت بر معاد جسمانى
دارد» مثلًا آيه 4 سوره انفطار « «وَإِذَا
الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ»؛ و آن زمان كه قبرها زير و
رو گردد (و مردگان خارج شوند)»، دلالت صريح بر معاد جسمانى دارد، چرا كه قبر براى
جسم و محلّ دفن بدن است و معنا ندارد كه روح از قبر خارج شود.
نتيجه اينكه بدون شك معاد جسمانى نيز خواهد بود، و اساساً تعجّب مشركان و
بتپرستان از معاد جسمانى بود و گرنه معاد روحانى كه تعجبى ندارد. اميد آنكه زمان
خارج شدن از قبرها و تشكيل مجدّد بدنها و بازگشت روح به جسدها و حضور در دادگاه
عظيم قيامت كه هيچ چيز قابل انكار نيست، با دستى پر و اعمالى صالح، و رويى سفيد و
سرى بلند، در برابر پروردگار مهربان حاضر شويم.
نفس امّاره در كلام مولاى متّقيان على عليه السلام:
حضرت على عليه السلام كه با خدعهها و نيرنگها و فعاليتهاى اغواگر نفس امّاره
آشناست، و به خوبى از پس مبارزه با آن برآمده، تابلوى گويايى از نفس امّاره به
تصوير كشيده است. توجّه فرماييد:
؛ نفس امّاره فريبكار همچون انسانهاى دو رو چاپلوسى مىكند و (اين دشمن
خطرناك) در لباس دوستى مهربان جلوه مىكند تا خدعه و نيرنگش مؤثر شود، آنگاه چهره
واقعىاش را نشان مىدهد و همچون دشمنى قدرتمند بر انسان مسلّط مىشود!». [1]
حضرت على عليه السلام دو ويژگى براى نفس امّاره ذكر نموده، كه توجّه به آن
مىتواند انسان را از شرّ وسوسههايش نجات دهد:
[1]. ميزان الحكمه، ج 10، حرف النون،
باب 3916، ح 20465.
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 386