نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 294
شدن پليدى آنان است.
سؤال ديگر: چگونه ممكن است قرآن بر پليدى كفّار بيفزايد؟
جواب: قرآن عامل ازدياد پليدى و كفر آنها نمىشود،
بلكه زمينهها و قابليّتهاى آنان كه به مخالفت با قرآن بر مىخيزند عامل اين عذاب
الهى مىگردد.
به قول شاعر:
باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست
در باغ لاله رويد و در شوره زار خس
پروردگارا! ما را جزء كسانى قرار ده كه با تلاوت هر آيهاى از قرآن درجهاى بر
درجات ايمانمان افزوده، و بخشى از رذائل اخلاقيمان زدوده شود.
پروردگارا! به ما توفيق تدبّر و تفكّر و انديشه بيشتر پيرامون آيات قرآن عنايت
فرما.
سؤال سوم: مىدانيم كه قرآن مجيد فقط براى تلاوت نازل
نشده، بلكه هدف اصلى تدبّر و انديشه و تفكّر در مضامين عالى آن، و سپس عمل به
دستوراتش مىباشد. همانگونه كه خداوند در آيه 29 سوره ص مىفرمايد:
« «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا
آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»؛ اين كتابى است پر بركت كه بر تو نازل كردهايم تا در آيات آن تدبّر كنند و
خردمندان متذكّر شوند».
بنابراين، هدف اصلى تدبّر درآيات قرآن است. ولى از سوى ديگر، در روايات مختلف
از تفسير به رأى نهى شده، و مىدانيم كه رأى به معناى عقل و انديشه است، يعنى
درباره آيات قرآن تدبّر و انديشه نكنيد. آيا اين دو با يكديگر در متضاد نيستند؟
جواب: همانگونه كه دانشمندان بزرگ فرمودهاند،
منظور از تفسير به رأى، پيشداوريها و ذهنيّتهاى غير منطقى است. به تعبير ديگر
تفسير قرآن به دو شكل امكانپذير است:
نخست اينكه: در محضر قرآن مجيد زانو بزنيم و خود را شاگرد قرآن و قرآن را
استاد خويش بدانيم و به آنچه از قرآن استخراج مىشود پايبند باشيم.
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 294