نام کتاب : زندگى در پرتو اخلاق نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 255
را بخوبى دريافت و در تجربيات گذشته خود تجديد نظر نمود و آنها را مجدداً
تشكيل داد، به منظور اينكه معنى و مفهوم وسيعترى از آنها دريابد و او را براى
هدايت تجربيات آينده آماده سازد اين عمل يك عمل تربيتى خواهد بود و نتيجه آن اين
است كه مثلًا براى روشن كردن يك چراغ فوراً سراغ كليد آن مىرود بدون اينكه در
بيراههها سرگردان شود.
قرآن و تربيت
كلمه تربيت در اصل لغت به معنى بالا بردن و نموّ دادن، از ماده «ربو» به معنى
علوّ پيدا كردن مىباشد، و به نظر مىرسد كه استعمال اين كلمه در معنى مورد نظر
زياد قديمى نباشد و لذا در قرآن كلمه تربيت براى تفهيم اين معنى به كار نرفته است
ولى به جاى آن تعبيرات ديگرى مانند «تزكيه» و «اخراج از ظلمت به نور» ديده مىشود.
مثلًا دو آيه زير در واقع يكى اشاره به «تربيت تكوينى» و ديگرى اشاره به «تربيت
تشريعى» است:
او كسى است است كه بر شما درود و رحمت مىفرستد و فرشتگان او (نيز) براى شما
تقاضاى رحمت مىكنند تا شما را از ظلمات (جهل و شرك و گناه) به سوى نور (ايمان و
علم و تقوا) رهنمون گردد.