نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 26
نيز دلالت بر
حرمت شديد ربا دارد.
(1)
گروه پنجم:
[سرانجام رباخوار آتش دوزخ است]
رواياتى است
كه سرانجام رباخوار را آتش دوزخ شمرده است.
قال على عليه
السّلام: «خمسة اشياء تقع بخمسة اشياء و لا بدّ لتلك الخمسة من النّار: من اتّجر
بغير علم فلا بدّ له من اكل الرّبا، و لا بدّ لآكل الرّبا من النّار؛ حضرت على
عليه السّلام فرمودند: پنج چيز علّت پنج چيز است و سرانجام اينها جهنّم است: 1-
تجارت و كسب بدون آگاهى- از احكام فقهى آن- سبب رباخوارى و منتهى به آن مىشود و
رباخوار حتما در دوزخ خواهد بود» [1] و روشن است
كه اين گونه روايات نيز دليل بر تحريم اين عمل است.
(2) كوتاه سخن اين كه مجموعه اين پنج گروه
روايات، كه از هر كدام نمونهاى ذكر شد، بطور قوى و صريح و آشكار دلالت بر حرمت
ربا و رباخوارى دارد.
البته روايات
وارده منحصر به اينها نيست؛ مىتوانيد براى آگاهى بيشتر به مدارك زير رجوع
فرماييد. [2]
(3)
دليل سوّم
اجماع فقهاء اسلام:
تحريم ربا از
نظر علماى شيعه بلكه جميع علماء اسلام مسلم است [3]
و نه تنها
[1]- مستدرك الوسائل، جلد 13، ابواب الربا، باب
1، حديث 10.
[2]- ر. ك. به وسايل، جلد 12، ابواب الربا، باب
1 و مستدرك الوسائل، جلد 13، ابواب الربا، باب اول.
[3]- در اين زمينه فقهاء بسيار سخن گفتهاند كه
به دو نمونه آن اشاره مىشود:
الف: صاحب
جواهر در كتاب پرارزش خود- كه هيچ فقيهى بىنياز از آن نيست- مىفرمايد:
الفصل
السابع فى الربا المحرم كتابا و سنة و اجماعا من المؤمنين بل المسلمين بل لا يبعد
كونه من ضروريات الدين فيدخل مستحله فى سلك الكافرين: «ربا از نظر قرآن، احاديث
معصومين (ع) و اجماع شيعيان بلكه تمام مسلمانان حرام است؛ بلكه بعيد نيست كه از-
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 26