نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 21
(1)
2-
رباخوارى در روايات اسلامى
دليل دوّم بر
تحريم عمل زشت ربا، روايات بسيار زياد و گستردهاى است كه در منابع مختلف وارد شده
است. اين روايات به قدرى زياد است كه شايد به سر حدّ تواتر برسد
[1]، در اين روايات تعبيرات بسيار تكاندهندهاى در مورد اين كار
اقتصادى ظالمانه و غير انسانى وارد شده است كه درباره كمتر گناهى ديده مىشود.
(2) در اينجا به پنج گروه از اين روايات- كه هر
كدام شامل احاديث متعدّدى است- اشاره مىكنيم.
(3)
گروه اوّل:
[قياس ربا با زنا]
در اين
روايات رباخوارى با عمل زشت منافى عفّت مقايسه شده و از آن بدتر شمرده شده است.
از جمله در
حديثى مىخوانيم كه پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم به على عليه السّلام
فرمود: «يا علىّ درهم ربا اعظم عند اللّه من سبعين زنيّة ...؛ اى على! يك درهم از
ربا از نظر گناه و معصيت بدتر از هفتاد بار زناست». [2]
(4) حتّى تعبيراتى بسيار تندتر و شديدتر از اين
كه نقل همه آنها به درازا مىكشد.
[1]- مرحوم علامه مجلسى- رضوان اللّه عليه- در
كتاب روضة المتّقين، جلد 7، صفحه 272، در ذيل روايات مذمّت ربا مىفرمايد: «يمكن
ان يقال بتواترها؛ ممكن است كه روايات حرمت ربا به سر حدّ تواتر برسد»
[2]- وسايل الشيعة، جلد 12، ابواب الربا، حديث
12، و مانند اين حديث است روايت 19 و 21 از همين باب و حديث 8 و 3، باب 1، از كتاب
مستدرك الوسائل، جلد 13.
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 21