نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 483
قابل تغيير است ولى طرز برطرف كردن اين
نيازها در طول تاريخ مختلف و متغيّر بوده است. بنابراين، اصل نيازهاى بشر ثابت و
فروع و چگونگى برآورده كردن آن نيازها متغيّر است.
قوانين و احكام اسلامى نيز چنين است، اصولى ثابت و هماهنگ با فطرت بشر دارد، و
فروع متغيّر كه در طول زمانها و مكانها در ضمن عناوين ثانويّه تغيير مىنمايد و
هر زمان در لباسى جديد بروز و ظهور پيدا كرده و بسيارى از مسائل مستحدثه را حل
مىكند.
از اين بحث روشن مىشود كه اساساً تعارضى بين نيازهاى متغيّر انسان و قوانين
ثابت دين وجود ندارد، تا در پى رفع آن باشيم.
چند نمونه از مسائل مستحدثه:
با توجّه به آثارى كه براى عناوين ثانويّه گفته شد بايد به سراغ چند نمونه از
مسائل مستحدثه كه با عناوين ثانويّه حل مىشود، برويم و چگونگى استدلال و استناد
به آن را توضيح دهيم تا الگويى براى ساير مسائل باشد.
1. احداث خيابانها و بزرگراهها
از جمله نيازهاى امروز بشر مخصوصاً در زندگى شهرى احداث خيابانها و
بزرگراههاى متناسب با وسايل نقليه موجود در آن شهر و حجم و ترافيك آن است ولى اين
مسأله با مشكلى به نام تخريب خانههاى مردم و تصرف در املاك آنان روبهروست، چه
بايد كرد؟
توضيح آنكه بدون شك انسان امروزى نمىتواند به وسايل
نقليّه زمانهاى گذشته قناعت نموده و خود را از وسايل نقليّه سريع و راحتى كه
امروزه براى حمل و نقل اشخاص يا بارهاى سنگين اختراع شده محروم سازد. اگر كشورى از
كشورهاى جهان مرتكب اين خطا شود و در سفرهاى داخل شهرى و خارج شهرى مثلًا از شتر و
اسب و مانند آن استفاده كند و ماشين آلات جديد را در صنعت و زراعت و ديگر مشاغل به
كنارى نهد، و در دفاع از كشورها از هيچ يك از سلاحهاى جنگى روز استفاده نكند و
فقط با شمشير و نيزه به ميدان جنگ برود بدون شك چنين كشورى عقبماندهترين،
فقيرترين، ضعيفترين و وابستهترين كشورهاى دنيا محسوب خواهد شد و نظام چنين كشورى
به هم مىريزد و سنگ روى سنگ نخواهد ماند.
علاوه بر اين كه چنين كارى مخالف كلام خداوند در آيه 60 سوره انفال است كه
مىفرمايد: « «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ
مِنْ قُوَّةٍ»؛ هر نوع (امكانات و) نيرويى در توان داريد،
براى مقابله با آنها [دشمنان] آماده سازيد».
همان گونه كه منافات با آيه 141 سوره نساء دارد، كه مىفرمايد: « «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى
الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»؛ خداوند هرگز
كافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است».
و همانطور كه مخالف با اين روايت است و مانع تحقق مضمون آن، كه در واقع يك
حكم شرعى است، مىگردد:
«الْإِسْلام يَعْلُو وَ لا يُعْلى
عَلَيْهِ
؛ اسلام برترى پيدا مىكند و هيچ چيز بر آن برترى نخواهد يافت». [1]
[1]. وسائل الشيعة، ج 17، ص 460، ابواب ميراث الابوين، باب 15،
ح 2.
نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 483