نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 344
مقدّسات اسلام است.
4. كارهايى كه غالباً داراى مصلحتاند، اما گاهى وسيلهاى براى گناه قرار
مىگيرد، و در مجموع مصلحت آنها بيش از مفسدهشان مىباشد.
ابن قيم ذرايع اوّل را حرام قطعى مىشمرد و براى اثبات حرمت نوع دوم و سوم 99
دليل و شاهد از شريعت اقامه مىكند، و نوع چهارم را جايز شمرده و حكم آن گونه
ذرائع را در وجوب و استحباب و اباحه تابع مقاصد شرعيّه آنها مىداند. [1]
امّا مالكيه و ديگر حنابله فقط نوع دوم را موضوع بحث سد ذرائع مىدانند، يعنى
كارهايى كه ذاتاً داراى مصالح است، امّا بعضى افراد آنها را وسيله رسيدن به گناه
قرار مىدهند. [2]
فقهاى اماميّه معمولًا در كتب اصول فقه به
جاى عنوان «فتح و سد ذرائع» عنوان «مقدّمه واجب و مقدّمه حرام» را مطرح نموده و
اقسام گوناگونى براى آن تصوير كرده و براى هر كدام نظرى جداگانه ابراز داشتهاند،
مانند اقسام:
و در بسيارى از موارد بالا مقدّمات واجب را واجب مىشمرند و مقدّمات حرام را
حرام.
ديدگاههاى مذاهب نسبت به حجيّت سدّ و فتح ذرايع:
حنبلىها آن را يكى از منابع تشريع مىدانند.
ابن قيم باب واسعى در اعلام الموقّعين براى سدّ ذرايع گشوده است و دلايل زيادى
بر اثبات آن اقامه كرده [4] و گفته است سدّ ذرايع 14 احكام دين است، زيرا تكاليف فقه اسلام بر چهار قسم
است: امر نفسى، امر غيرى، نهى نفسى، نهى غيرى. [5] البتّه اگر «فتح ذرايع» را در اين عنوان در نظر
بگيريم، اين عنوان (فتح و سدّ ذرايع) 34 دين در نظر ابن قيم خواهد بود.
ابن قيم تصريح مىكند كه احكام و مسائل تابع احكام مقاصدند، لذا اسباب مفاسد و
مقدّمات حرام حراماند، چنانكه اسباب مصالح و مقدّمات واجب، واجب مىباشند.
حنفىها گرچه تصريح نكردهاند، اما از عباراتشان مىتوان دريافت كه حجيّت آن
را پذيرفتهاند.
[4]. البتّه غالب دلايل وى با ذكر
مصاديقى از اعمالى است كه فى نفسه فساد و حرمت ندارد اما به خاطر آنكه سبب مفسده و
كار حرامى مىباشد در شريعت حرام شده است و يا ذكر حرمت اعمالى است كه به خاطر
مفسدهدار بودن آنها تحريم گشته است، كه در واقع مربوط به بحث فلسفه تحريم كارهاى
حرام به خاطر مفاسد واقعى آنهاست.