نام کتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 53
خلق اللّه»
تغيير فطرت توحيد و تبديل آن به شرك است؛ كه در تفاسير و روايات اسلامى آمده است
[1].
فرع دوّم:
حكم وضعى خوردن قرص جلوگيرى
هرگاه زنى از
قرصهاى جلوگيرى استفاده كرد، و در ايّام عادت ماهيانه خون قطع شد، آيا عبادتهايى
كه در اين زمان انجام مىدهد صحيح و مجزى است؟
پاسخ اين
سؤال روشن است: عبادتهايش صحيح و مجزى است، و هيچ مانعى از صحّت نيست.
دليل عمده
اين مسأله آن است كه احكام حائض تدور مدار الطهر و الحيض (بر محور دو عنوان حيض و
پاكى از حيض دور مىزند) هر زمان كه عنوان حائض بر زن صادق باشد عبادت بر او حرام
مىشود، آميزش مجاز نخواهد بود، دخول در حرم ائمّه و مساجد حرام مىگردد، و ساير
احكام نيز مترتّب مىشود، و اگر اين عنوان صدق نكند، به هر سبب كه باشد، تمام اين
امور جايز مىشود.
در بحث مذكور
عرفا به چنين زنى حائض نمىگويند؛ بلكه او را طاهر مىدانند، عينا مثل شخصى كه به
وسيلهاى از خروج منى جلوگيرى مىكند، كه غسل جنابت بر او واجب نمىشود.
نتيجه اين كه
اطلاقات آيات و روايات شامل چنين زنى نمىشود،