كلينى در كافى
از امام باقر عليه السلام نقل مىكند كه فرمود:
«إنَّمَا جُعِلَ التَّقِيَّةُ لِيُحْقَنَ بِهَا
الدَّمُ فَإذَا بَلَغَ الدَّمَ فَلَيْسَ تقيَّةٌ؛ تقيّه به
خاطر آن تشريع شده كه خون بىگناهان حفظ شود، هنگامى كه تقيّه سبب خونريزى گردد
جايز نيست»[1].
شايد محتاج
به تذكّر نباشد كه در اين قسمت، خون مسلمانان با يكديگر برابر است و كوچك و بزرگ و
پير و جوان و باسواد و بىسواد يكسانند.
4- در شرب
خمر و مسائل روشن و مسلّم، تقيّه جايز نيست
از روايات
مختلف استفاده مىشود كه در مسائل روشنى همانند شرب خمر، تقيّه جايز نيست و بايد
به اين گونه كارها تن نداد و همچنين در ساير مسائلى كه مدارك روشنى دارد و مىتوان
با آن استدلال كرد و درستى عمل را مدلّل ساخت، تقيّه مجاز نيست؛ مانند حجّ تمتّع
كه با صراحت در متن قرآن مجيد آمده و بعضى از مسلمانان بىخبر، تحت تأثير يك سنّت
جاهلى با آن مخالفت مىكردند [2] و حجّ تمتّع
را مجاز نمىدانستند و همچنين بعضى از افراد در وضو به جاى مسح بر روى پا كه به
وضوح در قرآن آمده [3] روى كفش مسح مىكردند، در هيچ
يك از اين مسائل تقيّه جايز نيست.
در كافى از
«زراره» كه از ياران دانشمند و باوفاى امام باقر عليه السلام بود چنين نقل
شده است:
«ثَلَاثَةٌ لَااتّقِى فِيهِن أحَداً: شربُ
المُسْكِرِ وَ مَسْحُ الخُفَّيْنِ وَ مُتْعَةُ الحجِ؛ در سه
چيز هيچ گاه تقيّه نمىكنم، نوشيدن شراب، مسح بر كفشها، و حجّ تمتّع».[4]
[1]. وسائل الشيعه، ج 11، ابواب امر به معروف،
باب 31، ح 1.