نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 641
مجيد دو گونه احكام وجود دارد: احكام جزيى و احكام كلّى، احكام جزيى مانند
احكامى است كه براى عبادات ذكر شده، طرز وضو و غسل و تيمّم و يا مسائلى همچون قبله
و عدد نمازها و مانند آن.
منظور از مسائل كلّى، قواعد عامّى است كه در قرآن مجيد وارد شده و شمول بسيار
وسيع و گستردهاى دارد، مانند قاعده «وجوب وفادارى نسبت به هر گونه عقد و پيمان» «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»[1] و قاعده «لا حرج» «وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ»[2] و قاعده «لا
ضرر» كه از بعضى از آيات قرآن استفاده مىشود و امثال آن، كه پاسخگوى نيازهاى
انسانى در مسائل حقوقى و غيره مىباشد و اگر اصول و قواعد كلّى كه از كلمات
معصومين استفاده مىشود و اعتبار و حجيّت آن با قرآن مجيد ثابت شده، بر آن
بيفزاييم مسأله روشنتر مىشود.
به تعبير ديگر: موضوعات دائما در تغييرند و اصول كلّى ثابتند، دگرگونى موضوعات
سبب مىشود كه موضوع از تحت حكمى خارج شده و تحت حكم ديگرى قرار گيرد، به همين
دليل امروز ما مىتوانيم تمام مسائل مستحدثه را كه ذكرى از آنها در كتاب و سنّت به
طور خصوص نيامده، از آن قواعد كليّه استنباط كنيم و در كتابهاى مسائل مستحدثه
بنويسم، و بهترين دليل بر امكان چيزى وقوع آن است.
شرح بيشتر در باره اين موضوع را در كتبى كه به عنوان مسائل مستحدثه نوشته شده
است جستجو كنيد.
3- چرا شگفتيهاى قرآن پايان نمىيابد؟
در جملههاى اخير اين خطبه خوانديم كه امام (ع) در باره قرآن مىفرمايد: «لا
تفنى عجائبه و لا تنقضي غرائبه، شگفتيهاى قرآن از ميان نمىرود و اسرار نهفته آن