نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 311
شود همان مسأله خلافت و جانشينى رسول اللّه (ص) است و غير آن شايسته نيست كه
همرديف اين امور گردد.
سرانجام در آخرين جمله، گويى مردم قدرنشناس زمان خود را مخاطب ساخته و
مىفرمايد: «هم اكنون كه حق به اهلش باز گشته و به جايگاه اصلى منتقل شده چرا
كوتاهى و سستى و پراكندگى داريد و قدر اين نعمت عظيم را نمىشناسيد؟» (الآن اذ رجع الحقّ الى اهله و نقل الى منتقله). [1] از آنچه در بالا در باره وصيّت و وراثت گفته شد به خوبى روشن مىشود كه منظور
از حق در اين جا همان حقّ خلافت و ولايت است كه اهل بيت نسبت به آن از همه
شايستهتر بودند و در واقع قبايى بود كه تنها به قامت آنها راست مىآمد.
نكتهها
1- عظمت اهل بيت در قرآن و روايات اسلامى
تعبيراتى كه در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى در باره اهل بيت آمده، بسيار
والا و شگفتانگيز است.
آيه تطهير به روشنى مىگويد كه اهل بيت پيامبر (ص) از هر پليدى و آلودگى پاك و
منزّه و به تعبيرى ديگر معصومند «إِنَّما
يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ
تَطْهِيراً». [2] آيه مباهله، على (ع) را به منزله نفس نفيس و جان پاك
پيغمبر، و فاطمه زهرا و
[1] اين جمله محذوفى دارد و در تقدير
تقريبا چنين است: الآن اذ رجع الحقّ الى اهله لم لا تؤدّون حقّه و در مصادر نهج
البلاغه تقدير آن چنين آمده است: الآن اذ رجع الحقّ الى اهله من اهل بيت النّبوّة
يجرى ما يجرى من الحوادث و يقع ما يقع من الاختلاف؟
(مصادر نهج البلاغه، جلد اوّل، صفحه
302) و نتيجه هر دو يكى است.