نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 120
ولى يك بررسى اجمالى نشان مىدهد كه اين واژه، در روايات اسلامى بارها بر
خداوند اطلاق شده و علاوه بر نهج البلاغه كه در اين جا به صورت وصفى و در جاى ديگر
به صورت فعلى آمده، در اصول كافى نيز به طور متعدّد به كار رفته است. [1] اين نشان
مىدهد كه واژه معرفت گر چه در اصل، معنى محدوديّت و يا نياز به تفكّر و تدبّر در
آن بوده، ولى بعدا بر اثر كثرت استعمال مفهوم وسيعترى پيدا كرده كه بر هر نوع علم
و آگاهى گفته مىشود، هر چند زاييده تفكّر و انديشه نباشد.
و امّا در مورد روايت مربوط به نود و نه (99) اسم خداوند، بايد گفت كه هرگز از
اين روايت محدود بودن نامهاى الهى به نود و نه (99) استفاده نمىشود بلكه اينها در
حقيقت صفات برجسته و اسماء حسناى خداوند است و به همين دليل در بعضى از روايات يك
هزار نام براى خدا آمده است و چه دليلى از اين بالاتر كه على (ع) كه خود آگاهترين
فرد به اسماء و صفات خداوند است مطابق نقل «نهج البلاغه» اين نام يا مشتقّات آن را
در مورد خداوند به كار برده است.
2- چگونگى علم خداوند به موجودات قبل از ايجاد
يكى از پيچيدهترين مسائل فلسفى و اعتقادى، مسأله «علم خداوند به موجودات، قبل
از ايجاد آنها» است. از يكسو مىدانيم خداوند از حوادث آينده آگاه است و در آيات
قرآن نيز مكرّر به آن اشاره شده و در عبارت فوق نيز آمده است.
[1] اصول كافى، جلد 1، صفحه 91، باب
النسبة، حديث 2 و صفحه 113، باب حدوث الاسماء، حديث 2.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 120