نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 103
امّا بدون شك پارهاى از سخنان آنان قابل اين گونه توجيهات نيست و به راستى
مىگويند در عالم هستى يك وجود بيشتر نيست و بقيّه خيال و پندار است و حتّى تصريح
مىكنند كه بتپرستى هم اگر به شكل محدود در نيايد عين خداپرستى است، چرا كه همه
عالم اوست و او همه عالم است.
اين سخن از هر كس كه باشد- علاوه بر اين كه مخالف وجدان بلكه بديهيّات است و
يكسره علّت و معلول و خالق و مخلوق و عابد و معبود را انكار مىكند- از نظر عقايد
اسلامى نيز لوازم فاسدى دارد كه بر كسى پوشيده نيست. چرا كه در اين صورت، خدا و
بنده و پيامبر و امّت و عابد و معبود و شارع و مكلّف مفهومى نخواهد داشت و حتّى
بهشت و دوزخ و بهشتيان و دوزخيان همه يكى است و همه عين ذات اوست و اين دوگانگىها
همه زاييده وهم و خيال و پندار است كه اگر پردههاى پندار را پاره كنيم چيزى جز
وجود او باقى نمىماند! و نيز لازمه آن، اعتقاد به جسم بودن خداوند، يا حلول و
مانند آن مىشود.
به اين ترتيب نه با وجدانيّات و دلايل عقل سازگار است و نه با عقايد اسلامى و
قرآن مجيد و از همين جاست كه فقيه نامدار مرحوم محقّق يزدى- قده- در متن عروة
الوثقى در بحث مربوط به كفّار مىنويسد: لا اشكال فى نجاسة الغلاة و الخوارج و
النّواصب و أمّا المجسّمة و المجبّرة و القائلين بوحدة الوجود من الصّوفية اذا
التزموا باحكام الاسلام فالاقوى عدم نجاستهم الّا مع العلم بالتزامهم بلوازم
مذاهبهم من المفاسد، [1] شكّى در ناپاك بودن غلات و خوارج و نواصب [2] نيست. امّا آنها كه قائل به جسميّت خدا و جبر
هستند و همچنين گروهى از
[2] «غلات» كسانى هستند كه در باره
ائمه- عليهم السلام- مخصوصا على (ع) غلوّ كرده و او را خدا مىدانند يا متّحد با
او مىشمرند. «خوارج» بازماندگان گروههايى هستند كه بر على (ع) خروج كردند و در
نهروان با حضرتش جنگيدند و شكست خوردند و «نواصب» دشمنان اهل بيتند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 103