نام کتاب : بررسى طرق فرار از ربا نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 90
يعنى يونس
شيبانى، از نظر علم رجال فرد گمنام و مجهولى است و عدالت و وثاقت او براى ما ثابت
نيست.
و ثانيا صالح
بن عقبه، كه در سند حديث واقع شده، مشترك است و همه آنها مجهول الحال هستند،
بنابراين روايت فوق ضعيف السّند است.
امّا از جهت
دلالت خوب است و درست در مقابل جواز حيلههاى شرعى رباست و آن را نفى مىكند، ولى
به هر حال اين روايت مؤيّد بحث ماست، نه دليل اصلى.
ج: از رسول
خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل شده كه فرمودند: «لا ترتكبوا ما ارتكبت اليهود
فتستحلّوا محارم اللّه بادنى الحيل؛ مبادا آنچه را يهوديان مرتكب شدهاند انجام
دهيد؛ تا محرّمات الهيّه را به كوچكترين حيلههاى شرعى، حلال بشمريد!»
[1]
سند اين
روايت اگر چه از نظر ما معتبر نيست، ولى جمعى از بزرگان اهل سنّت، مانند ترمذى و
ابن كثير آن را معتبر مىدانند. [2]
روايت فوق،
بر خلاف دو روايت گذشته، كه در خصوص ربا بود، عام است و تمام حيلهها را در سراسر
فقه شامل مىشود.
به هر حال
اين سه روايت، با روايات حيلههاى ربا تعارض دارد، و هنگامى كه به يكديگر ضميمه شود،
براى اثبات مقصود كافى است.
[1]. سنن ابن ماجه، كتاب الزّهد، باب 39؛ (به
نقل از كتاب حيلههاى شرعى ناسازگار با فلسفه فقه، صفحه 284).
[2]. حيلههاى شرعى ناسازگار با فلسفه فقه، صفحه
285.
نام کتاب : بررسى طرق فرار از ربا نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 90