نام کتاب : اسلام و كمكهاى مردمى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 35
بر اين مطلب
بدانند، در حالى كه روشن است مقدّم داشتن انفاق مالى به خاطر اين است كه وسائل و
مقدّمات و ابزار جنگ به وسيله آن فراهم مىگردد، و گر نه بدون شك بذل جان و آمادگى
براى شهادت از انفاق مالى برتر و بالاتر است.
به هر حال،
از آنجا كه هر دو گروه (چه آنها كه قبل از پيروزى انفاق كردند و چه آنها كه بعد از
پيروزى انفاق كردند) با تفاوت درجه مشمول عنايات حقّند، در پايان آيه مىافزايد:
«خداوند به هر دو گروه وعده نيك داده است (وكلّاً
وعداللَّه الحسنى).»
اين يك
قدردانى براى عموم كسانى است كه در اين مسير گام برداشتند و (حسنى) در اينجا
مفهوم وسيعى دارد كه هر گونه ثواب و پاداش نيك دنيا و آخرت را در برمىگيرد.
و از آنجا كه
ارزش عمل به خلوص آن است، در پايان آيه مىافزايد:
«خداوند به آنچه انجام مىدهيد آگاه است
(واللَّه بما تعملون خبير).»
يعنى هم از
كمّيّت و كيفيّت اعمال شما با خبراست و هم از نيّات و ميزان خلوص شما.
***
و در
آخرين آيه مورد بحث باز هم براى تشويق نسبت به «انفاق
فى سبيل اللَّه» از تعبير جالب ديگر استفاده كرده مىگويد: «كيست
كه به خدا قرض نيكويى دهد و از اموالى كه به او بخشيده است انفاق نمايد، تا آن را
براى او چندين برابر كند و براى او پاداش فراوان و پرارزشى است
(من ذا الّذي يقرض اللَّه قرضاً حسناً فيضاعفه له وله أجر كريم)!»
نام کتاب : اسلام و كمكهاى مردمى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 35