نام کتاب : اسلام در يك نگاه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 28
اين قوانين
را در كار خود پيش بينى كرده و از آن اطّلاع كامل داشته است، در حالى كه حوادث و
رويدادهاى طبيعى چنين آگاهى و اطلاعى را ندارد.
2-
مكاتب مادى «اصل جبر» را به عنوان يك اصل اساسى پذيرفتهاند، و همه چيز حتى اعمال
و حركات انسان را معلول يك سلسله علل جبرى مىدانند، از اين رو، همه تلاشها و
كوششهاى انسان در نظر آنها همانند حركت چرخهاى ماشين خواهد بود؛ بنابراين پذيرش
اين اصل با قبول هرگونه مسؤوليّت اجتماعى و اخلاقى و انسانى مخالف است. در حالى كه
مذاهب با پذيرفتن اصل «تكليف و مسؤوليت»
آزادى اراده انسان را در عمل، شالوده تعليمات خود قرار دادهاند.
ضربهاى كه
قبول اين اصل، بر پايه احساس مسؤوليت، لزوم انجام وظيفه و تحرّك و جنبش، مىزند و
تأثير مستقيمى كه در توسعه جنايات و تجاوزات دارد قابل انكار نيست؛ زيرا افراد
منحرف به عنوان اين كه «جبر محيط و زمان، و طرز تربيت»،
آنها را به اين اعمال وادار كرده، در واقع خود را بيگناه و بدون مسؤوليّت معرفى
مىكنند، در حالى كه قبول اصل آزادىِ اراده و اختيار، مىتواند اين آثار سوءِ را
خنثى كند.
3-
مكاتب مادى با قبول «حاكميّت مادّه» بر همه شؤون
زندگى انسانها، و انحصار ارزش در ارزشهاى مادى، در عمل ارزشهاى اخلاقى را متزلزل
ساخته، و تنها منافع مادّى را، بر روابط اجتماعى و بينالمللى حاكم مىدانند. اثر
اين طرز تفكّر ناگفته آشكار است، چرا كه بدون التزام به اصولى همچون نوع دوستى،
اغماض، فداكارى؛ صميميّت و محبّت، هيچگاه مشكلات در سطح جهانى حل نشده، و اين اصول
با حاكميّت منحصر به فرد مادّه سازگار نخواهد شد.
نام کتاب : اسلام در يك نگاه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 28