در مىآيد، حال پس از چند سال زندگى و با داشتن چند فرزند، مسأله را فهميده
است، حكم شرعى او چيست؟
جواب: احتياط واجب آن است كه در فرض مسأله، بعد از
عدّه مجدّداً صيغه عقد بخوانند، و حرام ابدى نيست.
سؤال 839- دو سال است اسلام را پذيرفته، و شش ماه است كه
از شوهر زردشتىام جدا شدهام، عدّه اين جانبه چگونه خواهد بود؟
جواب: چنانچه مدّت دو سال است اسلام را پذيرفتهايد
از همان زمان قبول اسلام، عدّه شما شروع شده است. و اگر شوهر شما از اين امر با
خبر بوده، و در مدّت عدّه شما اسلام نياورده، عدّه شما پايان يافته و از آن شوهر
جدا شدهايد. و نيازى هم به طلاق نيست.
سؤال 840- هرگاه زنى كه از زنا باردار شده با زانى يا
غير او ازدواج كند، آيا احتياج به عدّه دارد؟ اگر شوهرش او را بعد از ازدواج طلاق
دهد، آيا عدّه دارد؟ و در صورتى كه عدّه دارد، آيا عدّه او أبعد الأجلين است، يا
عدّه اقراء؟
جواب: زنى كه حامل از زناست عدّه ندارد، و جايز است
به عقد زانى يا غير او در آيد، و اگر او را طلاق داد عدّه او به اقراء يا سه ماه
است، و وضع حمل معيار نيست. و امّا در مورد طُهر غير مواقعه چون اين شرط در حامل
ساقط است مىتواند او را طلاق دهد، بنابراين اگر عادت ماهانه نمىبيند سه ماه صبر
مىكند و ازدواج مىنمايد.
سؤال 841- فلسفه عدّه زنان مطلّقه چيست؟ آيا زنان نازا و
يا كسانى كه رحم خود را برداشتهاند از اين قانون مستثنى هستند؟
جواب: مسأله عدّه زنان، فلسفههاى متعدّدى دارد، و
منحصر به مسأله انعقاد فرزند نيست و لذا در تمام مواردى كه شرع گفته است، زن بايد
عدّه نگهدارد؛ هر چند عقيم و نازا باشد، يا رحم خود را برداشته باشد، يا فرضاً چند
سال است از شوهر خود جدا زندگى مىكند، در تمام اين صورتها بايد عدّه نگهدارد.
سؤال 842- آيا زن، در صورت يقين به عدم انعقاد نطفه،
مىتواند قبل از سپرى شدن ايّام عادت اقدام به ازدواج كند؟