جواب: مبدأ عدّه وطى به شُبهه زمان حصول علم به وطى
به شُبهه است.
سؤال 835- لطفاً به دو سؤال زير پيرامون عدّه پاسخ
فرماييد:
الف) خانمى در عدّه طلاق يا وفات بوده، كه با او وطى به شبهه مىشود. آيا لازم
است دو عدّه نگه دارد، يا تكميل همان عدّه اوّل كافى است؟ و اگر دو عدّه لازم
باشد، عدّه دوم (وطى به شبهه) از چه زمانى آغاز مىشود؟
جواب: احتياط واجب آن است كه دو عدّه نگه دارد. و
عدّه دوم پس از انقضاى عدّه اوّل شروع مىشود.
ب) در فرض فوق، اگر از زوج اوّل، يا از واطى به شبهه حامله شود، آيا عدّه حمل
مقدّم بر عدّه ديگرى است؟
جواب: عدّه حمل مقدّم است، و بعد عدّه دوّم را آغاز
مىكند.
سؤال 836- در صورتى كه زمان فهميدن اشتباه در وطى به
شُبهه مدّتى پس از وطى باشد، آيا در اين صورت نيز نگاه داشتن عدّه لازم است؟
جواب: احتياط نگه داشتن عدّه است.
سؤال 837- زن مطلّقهاى پس از انقضاء عدّه متعه مىشود،
و پس از چندى با وساطت بزرگان فاميل قرار مىشود با شوهر اوّل ازدواج كند، جريان
را به همسر دوم مىگويد، او بقيّه مدّت عقد موقّت را مىبخشد، سپس زن را به عقد
دائم خويش در مىآورد، و قبل از دخول او را طلاق مىدهد، و زن با اين استدلال كه
طلاقِ قبل از دخول عدّه ندارد، بلافاصله به عقد شوهر اوّل در مىآيد. آيا اين كار
صحيح است؟
جواب: عدّه عقد سابق با اين امور از بين نمىرود، و
تا عدّه پايان نيابد ازدواج مجدّد او صحيح نمىباشد، و نمىتواند بدون عدّه به عقد
كسى در آيد.
سؤال 838- دوشيزهاى براى جوانى در نظر گرفته، و جهت حفظ
جهات شرعى عقدشان خوانده مىشود، و آنها گاه از پشت آميزش مىكردند. متأسّفانه پس
از مدّتى از هم جدا مىشوند، دختر بر اثر جهل به مسأله، بدون رعايت عدّه به عقد
دائم شخص ديگرى