معاذ الله كه ائمه معصومين (عليهم السلام) اجازه ارتكاب گناه به افراد در اين
ايّام يا غير اين ايّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حديث اين است كه اگر
كسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مىبخشد، نه اين كه عمداً آلوده گناه شود.
سؤال 752- شركت در عروسى، يا مجالس ديگر، كه انسان
مىداند در آن رعايت شئونات اسلامى نمىشود (از قبيل اختلاط زن و مرد، رقص و
پايكوبى، استفاده از نوارهاى موسيقى و مانند آن) چه حكمى دارد؟
جواب: شركت در مجالس گناه حرام است.
سؤال 753- متأسّفانه غالب مجالس عروسى در زمان ما براى
مؤمنين مشكلساز شده است، به گونهاى كه رفتن به مجلس عزا براى آنها، خوشايندتر از
شركت در چنان مجالس شادى است! حال اگر شخصى مجبور باشد در مجلس عروسى، كه آلوده به
گناهانى همچون موسيقى حرام و رقص و مانند آن است شركت كند، و در اطاقى كه اين
گناهان انجام مىشود نرود، بلكه در اطاق مجاور كه صداى ساز و آواز مىآيد باشد،
آيا مرتكب گناه شده است؟ همچنين اگر در تالارى باشند كه در يك قسمت موسيقى و رقص
هست و او در قسمت ديگرى است، ولى صداى موسيقى را مىشنود، چه حكمى دارد؟
جواب: اگر در محلّ جداگانهاى باشد كه دو مجلس محسوب
شود اشكالى ندارد؛ ولى عمداً به موسيقى حرام گوش ندهد، هر چند بىاختيار به گوشش
برسد.
حضانت
سؤال 754- زن بيوهاى، كه يك پسر پنجساله از شوهر مرحوم
خود دارد، چند سال پس از فوت شوهرش ازدواج كرده است، پدر بزرگ اين پسر مىگويد:
«من به عنوان ولىّ نمىگذارم نوهام در خانه مرد بيگانهاى تربيت شود». و مادر پسر
مىگويد: «من به عنوان مادر، خود او را پرورش مىدهم». حقّ حضانت اين پسر بچّه با
كيست؟
جواب: در مورد نگهدارى بچّه و پرورش او تا زمان
بلوغ، مادر بچّه بر جدّ او مقدّم است؛ حتّى در صورتى كه شوهر كند، ولى در مسأله
ولايت بر اموال، حقّ با جدّ است و مادر ولايتى بر اموال كودك ندارد.