نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 174
محدوده مادّه!- آن را تكذيب مىكند.
ناگزير بايد گفت كه ماوراى دستگاههاى علّت و معلول مادّى، دستگاه ديگرى وجود
دارد كه قلمرو قدرت و اراده او بسيار وسيعتر از منطقه محدود و سلسله عوامل طبيعى
مىباشد و اين گونه جريانهاى غير عادى از آن منبع غير عادى سرچشمه مىگيرد.
اين منبع علم و قدرت كه خدايش مىنامند، به منظور بيدار ساختن خفتگان جهان
بشريّت، گاه و بىگاه بر خلاف گردش چرخهاى عوامل مادّى معمولى، دستگاه غيبى سلسله
علل غير عادّى را به جريان انداخته و كارهاى خارق العادهاى را به دست پيامبران
خود پديد مىآورد، تا چشمهاى خواب آلود بى خبران و خدانشناسان بيدار شده، از خواب
گران مادّهپرستى بر خيزند، چشم به جهان روشن و سعادت بخش ايمان و خداشناسى
بگشايند و سرانجام به جهان بينى صحيح و واقعيّت هستى، هدايت يابند.
نا گفته پيداست كه اگر انسان، هميشه يك جريان را به يك حالت مشاهده كند، خيال
مىكند كه هميشه چنين بوده و هست و شايد آن را يك نوع ضرورت بپندارد؛ به همين جهت
از اصل پيدايش و عوامل پديد آورنده آن غفلت مىورزد؛ درست مانند مسافرى كه مدّت
زيادى روى صندلى ماشين، آرام نشسته و حركت عادى ماشين را به كلّى فراموش كرده
باشد. هنگامى كه راننده ترمز مىكند و چرخهاى ماشين از حركت باز مىماند، اين
مسافر غفلت زده متوجّه اين حقيقت مىشود كه تا كنون ساكن نبوده و حركت مىكرده
است؛ همچنين بشر غافل كه از فطرت دور افتاده است با توجّه به چنين جريانهاى غير
عادى- كه بر خلاف سنن طبيعى معمولى به وقوع مىپيوندد- به غفلت خود پى برده و به
سوى آفريدگار جهان هدايت مىگردد.
با سخنان فوق كه در بيان اين استدلال گفته شد، پاسخ اشكال دور نيز به خوبى
نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 174