نام کتاب : پنجاه درس اصول عقايد براى جوانان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 43
رابطه
«نظم» و «عقل»
اين حقيقت در
برابر وجدان همه كس ظاهر است كه نظم در هر دستگاهى باشد حكايت از «عقل و فكر و
نقشه و هدف» مىكند.
زيرا انسان
هر كجا نظم و حساب و قوانين ثابتى ديد مىداند كه در كنار آن مبدأ علم و قدرتى را
بايد جستوجو كند، و در اين درك وجدانى خود نياز چندانى به استدلال نمىبيند.
او مىداند
هرگز يك آدم نابينا و بىسواد نمىتواند با ماشين تايپ يك انشاءِ خوب، يا يك مقاله
اجتماعى و انتقادى بنويسد؛ و هرگز يك كودك دوساله نمىتواند با گردش دادن نامنظم
قلم روى كاغذ، تابلوى زيبا و پرارزشى به وجود آورد؛ بلكه اگر ما يك انشاء خوب يا
مقاله با ارزشى را ديديم مىدانيم آدم با سواد و با عقل و هوشى آن را به وجود
آورده، و يا اگر در يكى از موزهها تابلوى بسيار زيبا و جالبى را مشاهده كرديم شك
نخواهيم كرد كه دست نقّاش هنرمند و چيرهدستى در اينجاد آن به كار رفته؛ اگر چه
هرگز آن نويسنده و نقّاش هنرمند را نديده باشيم.
بنابراين
هرجا دستگاه منظمى است در كنار آن هم عقل و هوشى وجود دارد و هر قدر آن دستگاه
بزرگتر، دقيقتر و جالبتر باشد علم و عقلى كه آن را ايجاد كرده است به همان نسبت
بزرگتر خواهد بود.
گاهى براى
اثبات اين موضوع كه هر دستگاه منظم نياز به مبدأ عقل و دانش دارد از «حساب
احتمالات» كه در رياضيات عالى از
نام کتاب : پنجاه درس اصول عقايد براى جوانان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 43