و يا در ذيل عنوان نصر بن قابوس، پس از نقل يك حديث، مىگويد:
اين حديث، بر منزلت و كمال عقل وى و اهتمامش به امر دين، دلالت دارد.[1] آن دسته از مواردى كه كشّى رحمه الله به شكلى (اعم از: توثيق، تضعيف، مدح، ذم، اظهار نظر درباره روايات و ...) مطالبى را از خود بيان كرده، عبارتاند از شرح حالهاى شماره: 42، 46، 94، 96، 133، 149، 151، 152، 156، 174، 204- 206، 223، 235، 270، 321، 324، 387، 395، 413، 419، 422، 430، 431، 470- 472، 480، 501، 519، 557، 564، 581، 584، 585، 591، 629، 639، 663، 675، 682، 695، 705، 716، 719، 733، 744، 748، 766، 770، 778، 782، 805، 822، 827، 831، 847، 849، 854، 903، 906، 907، 929، 955، 962، 963، 967، 980، 1000، 1015، 1016، 1028، 1029، 1041، 1049، 1050، 1052، 1061، 1062، 1066، 1067، 1074، 1077، 1080، 1082، 1087، 1107، 1123، 1134 و 1148.[2] گذشته از اين موارد، كشّى رحمه الله در عنوان نامها نيز گاه مدح، ذم و يا ترحّم آورده است كه از آنها هم مىتوان استفاده نمود.
در اين جا تذكّر دو مطلب، لازم است:
مطلب اوّل. در اختيار الرجال در مواردى كه به نقل قول كشّى، تصريح شده است، هيچ شكّى در انتساب مطالب به وى نيست؛ ليكن در مواردى كه تصريح، به صورت:
«قال الكشّىّ» يا «قال أبو عمرو» نيست و يا كلام وى بدون فاصله پس از روايت آمده، تشخيص آراى كشّى، كمى مشكل است.
مطلب دوم. احتمال دارد كه برخى از اين مطالب، به وسيله شيخ طوسى به كتاب افزوده شده باشند. پس بين اختيار الرجال و توضيح و اضافات آن، منافاتى وجود ندارد.
[1]. اختيار معرفة الرجال، ص 451( ش 849). لازم به ذكر است كه كشّى رحمه الله در مقام مدح يا توثيق نصر بن قابوس نبوده و تنها در مقام تبيين مفاد روايت بوده است
[2]. لازم به ذكر است كه كلام كشّى بودن مطالب موجود در شرح حالهاى شماره: 205 و 1107، مورد ترديد است